Gryning

Gryning

onsdag 15 oktober 2014

En onsdag i Turkiet

Hamam stod på dagens agenda, och de hämtade oss på hotellet och körde oss till spat.
Iklädda badkläder hamnade vi först i en bastu, där vi serverades uppfriskande dryck. Efter att ha suttit där och slappnat av en stund kom de och bad o ss byta bastu till en ångbastu med massor av fukt. Därefter visades vi in till rum med ett stort marmorbord/bänk. Där blev jag o maken skrubbade och tvättade och löddrade av varsin massör. Det var faktiskt mycket avkopplande och uppfriskande när de avslutade med att hälla isvatten över en. Därifrån fick vi inlindade i en stor handduk och ett huckle på huvudet gå in i et relaxrum. Vilka härliga fåtöljer!!! Här hade jag gärna suttit länge men det blev kanske 10-15 minuter när vi åt färsk frukt och fick mousserad dryck. Och det höll jag på att glömma, en kvinna kom och penslade in ansiktet i en lerinpackning. Haha, var nog första gången maken fått en ansiktsmask, i alla fall vad jag vet.
Med ansiktsmasken på oss fick vi gå vidare och krypa ner med fötterna i ett fiskbad eller fiskspa. Herregud, jag som alltid sagt att inte kommer att göra det. Nu hade jag inget val, eller jo det hade jag, men maken tvingade mig och tyckte jag borde skärpa mig. Okej då..... Så när han satt och slappnade av och dinglade med benen och ett femtital fiskar åt på varje fot så satt jag och spände mina ben och höll fötterna precis under vattenytan framme vid glaset och tänkte på mormor som skrämt oss för blodiglar när vi var små. Usch, vad det killade när åt min gamla hud. Åh vad äckligt. Och inte blev det bättre sen på lördagen när det serverades fiskhuvuden till middag, hade dessa fiskar fötts upp av turisters hud?? Jamen förlåt min fantasi men ibland skenar den iväg..... Försökte titta ner å fötterna och såg då de där fiskarna som var i olika storlek och jag var livrädd att de skulle äta upp blåsan jag råkat fått på 5 timmars promenaden igår. Alltså den här stunden var sannerligen inte avkopplande för mig, men desto roligare för maken som bara skratta åt sin stackars fru.
Till slut kom i alla fall en kvinna och räddad mig från badet och sen blev det massage.
Helkroppsmassage som var grymt skön och nu kopplade även jag av. 
Kan varmt rekommendera detta. Sen unnade vi oss en timmes massage två dagar till, man ska faktiskt ta hand om sig och må gott på semester.
Resten av dagen tillbringades på stranden med en spännande bok och sköna bad.
Innan middagen kände jag att det var dags för en löptur och den fick gå upp till the Castle, dvs upp på toppen på berget och borgen som delar stan till två sidor. Det är väldigt mycket uppför och det var väl 28-29 grader varmt men det var förvånansvärt lätta steg uppför. Tack Alibaba för det!
Väl däruppe var det fantastiskt vacker utsikt och jag var glad att vi skulle dit även nästa dag på stadsrundturen för jag ville att maken också skulle se detta.
Vid middagen träffade vi Maritta o Eva-Britt som vi prata lite med tidigare, två fantastiska kvinnor och vid deras bord satt Anna och Bo. Så efter middagen tog vi en sväng längs Ataturkgatan och sen 25 metersgatan för att landa vid Pelles Place. Där hade vi väldigt kul och det blev massor av skratt och efter att ha köpslagit lite med personalen och fått bästa bordet inför morgondagens fotbollsmatch Sverige-Ryssland så ville vi ha notan. Men någon nota kom aldrig och flera i personalen gick hem och där satt vi så till slut gick vi också............Jojo, springnota jodå så kan det gå.
Tack för en fantastisk kväll Maritta, Eva-Britt, Anna och Bo.
                        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar