Gryning

Gryning

lördag 14 februari 2015

Alla hjärtans presenter o minnen

Valentindagen eller Alla hjärtans dag den 14 februari, en dag då många ger sin vän en röd ros eller chokladhjärtan. En dag då kärleken uppmärksammas lite extra.
Den första Alla hjärtans Dag jag kan minnas var när min första hund föddes. Han var född den 14 februari 1968 i Hegården. Nu var det ju inte tänkt att vi skulle ha någon hund, men jag som alltid älskat djur gick allt som oftast och lånade hundar för att promenera med och nu fick jag höra att min kusins familj skulle få en hund och det var orättvist.
Fruktansvärt orättvist!!
Min kusin som inte ens tyckte om hundar!
Så jag frågade mamma om inte vi också skulle ha hund och mamma svarade: "Det får du fråga pappa om".
Det svaret tände ett hopp hos mig och som sexåring var min uthållighet stor och jag hade en stor portion ihärdighet och många olika sätt att bearbeta min pappa på. Efter en hel dags tjat övertalan och prat om orättvisa och hur jag skulle ta hand om hunden. Alltid gå en promenad varje morgon innan lekis. Jag glömmer aldrig att pappa stod i sovrummet och bytte om när han kapitulerade för mina övertalningar och svarade: Jag ringer Nann och frågar om de har någon valp kvar.
Nann var pappas barndomskamrat och det var därifrån min kusin skulle få en valp. Jag hoppade och studsade och slog kullerbyttor och väntade med spänning. Och vad händer?? Alla valpar är tingade!!


Då blev jag ledsen för jag ville ju verkligen ha en liten kompis, en alldeles egen liten valp. Men det dröjde inte länge förrän telefonen ringde och de hade en liten söt blandisvalp över åt oss. Vilken lycka!!


Det var mitt första Alla hjärtans minne!



Min senaste present är i dag alldeles nyss!! En bok om Yoga av Malin Berghagen.
                                                                     














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar