Gryning

Gryning

onsdag 20 mars 2019

Fjällfunderingar och semesterplaner

Förra sommaren blev det ingen riktig fjällvandring. Bara några enstaka dagsturer och jo, någon natt i tält blev det. Men att sätta upp tältet bredvid bilen känns lite fusk även om det är bättre än inget. 
Att det blev så var ju liksom för att vi inte planerat för någon tur egentligen. Men så blev längtan för stor så vi slängde i ryggsäck, tält och  övriga prylar man behöver när vi ändå skulle upp till Jämtland.
Tänkte ta ett par dagar i Bydalsfjällen på hemvägen och gå en bit upp på fjället och ha som basläger. Efter första dagsturen så skulle vi ju fixa käk och det var då vi insåg att vi packat för snabbt.
Ingen brännare till gasolköket var med!! Grrr, ja ja, vi packade ihop, åkte till en pizzeria och sen drog vi ner till Flatruet efter en tur i Ljungdalen.
Men det är historia, nu vill jag iväg. Jag vill kanske ta en springtur i år. Kanske en tur mellan stugor för att minimera packningen. 
Gissa om jag är avundsjuk på den tur som sonen gjorde i somras. Önskar att jag vore så stark, det var såå jäkla häftigt.
Han sprang mellan Vallbo-Anarisstugan- Lunndörrsstugan-Vålåstugan-Gåsen-Stensdalen- Vålådalen- Vallbo vilket blir 10,5 mil. Det är en tur som den vanlige fjällvandraren använder en vecka till och han gör det på en och samma dag!! Sjukt imponerad att ensam springa den turen, ja nu fick han påhejning av sin fru under några kilometer innan Lunndörrsstugan och från Gåsen mötte en kompis upp. 10,5 mil på 14 timmar och 17 minuter, fattar ni vad jag är imponerad men också lite avundsjuk.
Dessa trakter är så fina och jag skulle så gärna springa samma tur eller gå fungerar också, det är ju så häftigt att springa i fjällen. Lite mera rehab så kanske, kanske...

På väg mota Anaris
Det är några år sedan jag gick/joggade själv från Ramundberget till Vallbo via Fältjägarstugan, Helags, Sylarna, Gåsen, Vålåstugan, Lunndörren och Issjödalen. Det tog mig 4 övernattningar och jag njöt varje sekund.
Kan verkligen rekommendera denna sträcka, men har man inte varit där förut så finns mycket att se och njuta av så ha inte för bråttom.
Vi får se vad sommaren erbjuder i vandringsväg, kanske det kan bli någon vintertur också i fjällen. Beror lite på väder och vind. 
Helags
Bjuder på lite bilder från fjällvandring i Jotunheimen, Helags

och Marsliden. Kanske kan det inspirera till en semester i Sverige. Själv tar jag fram kartor och drömmer mig bort.......









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar