Gryning

Gryning

tisdag 19 mars 2019

Hjärnstark

Människan föds med olika gener och vi har en stor uppsättning av sådana, runt 23000. Samtidigt så har vi 100 miljarder hjärnceller som i sin tur har 100 000 (!) kopplingar mellan hjärncellerna.
Förstår ni då hur svårt det är att tänka rätt???
Vilse i hjärna??? Fel vägval mellan hippocampus och amygdala, då kan det bli galet.
Nej skämt åsido, det här gör det väldigt komplext och såklart att det inte enbart är generna som styr oss, utan det är annat som också spelar in. Bland annat miljön vi lever i, hur vi lever och vad vi gör.
Det tycker jag är superintressant!! 
Tänk att vi faktiskt kan påverka vår hjärna, att vi kan hjälpa den att hitta "motorvägar" inne i hjärnan så att hjärnan kan kommunicera snabbare och effektivare mellan de olika områdena i den ungefär två knytnävsstora del av vår kropp.

Vad ska vi då göra för att träna vår hjärna? Lösa korsord och soduko? Nej, faktiskt inte. Eller det är också bra, men ger inte samma effekt som fysisk träning, konditionsträning!!
Ja, så är det, äntligen kan jag nu få läsa att mina teorier stämmer!!. För jag har själv alltid känt mig starkare, mera avslappnad om jag sprungit, åkt skidor eller cyklat före eller efter en stressig dag på jobbet. Jag stressar inte upp mig så lätt och när akuta saker inträffar blir jag ofta fokuserad och målinriktad.
Är ni intresserade så kan ni läsa mer om detta i Anders Hansens bok Hjärnstark.
Själv tänker jag rehabträna mitt knä och se till att jag blir fri från halsont så jag kan träna hjärnan genom att åka skidor i solskenet.
Må så gott där ute och ta väl hand om er. Tiden på jorden är knapp och det gäller att leva så länge vi får, för sen är det försent.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar