Gryning

Gryning

lördag 12 mars 2016

Ångest


Ångest
 
När ångest dövas en stund utav sprit
och nykterhet väcker den åter till liv
En oxascand eller två
En grogg när ingen ser på
Du är kung för en kväll
Men till natten är du jagad av vånda och mardröm
En orolig sömn och ingen skön dröm
Du vaknar sjöblöt i svett med ångest i bröstet och
Ånger för vad du åter har gjort
Du skakar och darrar när du letar dig fram till
Flaskan med spriten som bränner din mage och hals
Åter gryr dagen med ångest, oro och gråt
Och kanske ett och annat förlåt
 
 
Anneli Fagerlund

Jag har alltid sagt att denna blogg inte ska handla om jobb, men nu gör jag det ändå. Det känns så viktigt att dela med sig av vad som kan ske. Att alkoholen inte hjälper mot ångest. Att alkohol inte ska användas som sömnmedel. Att alkohol inte enbart drabbar den som dricker och missbrukar den. Alkohol i ett socialt sällskap är helt okej, men när förnekelsen kommer, när du luktar på jobbet, när aggressioner och irritationer drabbar de på sidan om. När lögnerna kommer och minnet sviker och de närstående försöker dölja och förneka. Ja då är det långt gånget och medberoendet ett faktum.
 Dikten/texten ovan är mina egna skrivna ord tagen från erfarenheter på jobbet, vilket av mina jobb väljer jag att hålla för mig själv av hänsyn eller kanske av fortsatt medberoende. För att vara medberoende är svårt, men tyvärr, det hjälper verkligen inte den som har det svårt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar