Gryning

Gryning

tisdag 15 mars 2016

Vårdag

Första riktiga vårdagen!! Fågelkvitter, sol och värme, kan man bli annat än glad?
Det bildas vattenpölar av snön som smälter, det droppar från taken och det är kärlekskvitter i fågelsången. Det är dessa dagar jag önskade att jag kunde flexa ut från jobbet och bara vara i nuet utomhus.
Alla borde få ett antal dagar som skulle vara ämnade att ta ut när solen skiner för att få ljuset och värmen, för att få samla energi och bygga på sitt hälsokonto så att dagarna som är lite mindre soliga och glädjefyllda orkas med. Jag tror att vi människor skulle prestera bättre på jobbet om vi hade förmånen att exempelvis 7 dagar vore avsatta till motion och rekreation. Dessa dagar skulle då ägnas åt friskvård med någon form av pulshöjande aktivitet som kropp och själ mår bra av. Inte för att ligga inne och vila utan återhämtning i form av motion i friska luften. Men nu har vi inte den förmånen utan då får man glädjas åt att ha ett arbete som slutar kl. 17 och efter det så hinner jag ju ändå ut och lyssna till fågelsången.


Körde ett lugnt löppass med Pernilla och Challe, men när de drog hem så fick jag fortsätta ytterligare 3 km till mig. Så 8,5 km i strålande sol under 49 minuter, det är livskvalitet det. Kvalitetstid med dottern samtidigt som hjärnan rensas från agens arbete och man får ny energi.
Så testa, ge er ut en stund och vill ni inte springa så ta en promenad. Och när det spritter i benen en vacker dag ta några löpsteg och varva med gång. Jag lovar, ni blir gladare, piggare och mår mycket mycket bättre. De där dammtussarna i hemmet de ligger garanterat kvar till en annan dag, så skit i städningen och vårda och investera i din egen kropp och själ istället.
Himlen brann i kväll nästan lika mycket som på denna bild där solen går ner bakom Hållfjället vid Ottsjön















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar