Gryning

Gryning

tisdag 16 augusti 2016

I Marsfjällets skugga 16/8

Vaknade tidigt efter en svinkall natt i tältet. Maken hade liksom knuffat av mig från liggunderlaget men vad gör det när man öppnar tältet och solen skiner!!
Himlen är klarblå och nu vill jag ha frukost fort och kaffe på det. Tältade sent i går kväll vid Kultsjöns strand i Fatmomakke och gick en tur runt de ca 110 kåtorna som är i området kring kyrkan. Det finns ca 130 byggnader i området, men en del är timrade stugor och en kyrka. De ligger oerhört vackert på sluttningen ner mot sjön.
Efter en stadig frukost så blir det en löptur upp till Marslidens kåta ca 7 km upp på kalfjället. Maken ska ta en promenad upp dit. Det är underbar hög och klar luft och solen värmer men gradantalet är inte många denna tidiga morgon. Känner mig lätt i kroppen och och riktigt inspirerad att springa. Många rötter att parera och det är precis vad jag behöver inför Höga Kusten Trail som jag och dottern ska springa om drygt två veckor.
Springer över en bro och under den virvlar forsen fram. Enormt vackert, men jag prioriterar att springa nu istället för att fota. Är en del motlut men det går lätt. Så kommer jag då över ytterligare en bro och å och stigen viker av österut(?) längs ån. Nu syns Marsfjällets topp och området är vackert med krokiga fjällbjörkar. I ån lär en och annan öring lura.
Snart ser jag kåtan som lyser röd långt bort men det står inte på förrän jag är där. Finns några tält i närheten och en familj med småbarn har fått lov att övernatta i inne i rastkojan som finns pga kyla. Fortsätter ca 1 km bortom kåtan. En ensam man är på väg upp mot Marsfjällstoppen, pratar en stund med honom. Han har varit på toppen 1599möh två gånger tidigare och ska gå ner till Marsliden. "Det var där han drog kistan genom passet" säger mannen, ja du vet, i Bernhard Nordh-boken. Vad kul att träffa en man yngre än jag som läst Bernhard Nordh!!
Gissa om jag är sugen att fortsätta till toppen!. Men det är 15 km nere ifrån tältet vårt och jag ska åter, solen skiner, himlen är blå. Gör ett försök och ringer maken, ingen kontakt, alltså ingen mottagning. Man kan även springa till Marsliden, men nej, jag kan inte fortsätta upp på toppen idag. Har lovat dottern att springa 30 km om 3 dagar, det blir för mycket att köra 30 i dag också. Så jag låter för en gångs skull förnuftet råda över min lust att fortsätta och vänder om.
Nere vid kåtan sitter maken som hunnit dit. Han är inte det minsta förvånad över min lust att fortsätta till toppen!! Nej nej såklart, han känner ju mig.
Men nu blir det race utför och hem till tältet. Vill verkligen springa fort utför i stenar och lite rötter. Jag är verkligen lycklig när jag får springa i fjällen. Snacka om frihet!!
Nere vid tältet så skiner solen och jag är varm efter löpturen så kläderna åker av och jag springer i vattnet och simmar!! I isande fjällvatten, snacka om härliga upplevelser. På andra sidan sjön på väg mot kyrkan ser jag folk som stirrar på mitt nakenbad. Jaja låt dem stirra, det är ändå en bra bit över sjön.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar