Gryning

Gryning

lördag 20 oktober 2018

Ancient Thira och Perissa

Vaknar till en ny dag med massor av möjligheter. Det har regnat i natt men solen skiner och frukosten är serverad ett stenkast från stranden. Kan man ha det bättre?
Nu har vi ju rekat vägen upp till Ancient Thira, den gamla antika staden som finns på berget ovanför den nuvarande stan så vi hittar.
Vi packar med oss karta och dryck och sen är vi på väg. Ganska mycket motlut är det. Vi hinner gå några kilometer när det börjar blåsa ännu mer och sedan kommer regnet!! Det blir faktiskt riktigt kallt och vi tänker till och beslutar oss för att vända åter till hotellet för att hämta våra regnjackor. Vi ska högt upp och det blåser och min fjällkunskap kommer in och vi gör om och gör rätt.
Lämnar min kamera hemma då jag inte vill blöta ner den, vi har ju mobilen. Så tillbaka till hotellet, packar i regnjackor och så iväg igen.
Vi tar samma led upp förbi kyrkan i berget. Nu när jag inte har kameran så går det ju betydligt fortare att gå och pauserna blir färre vilket hörs på Oves andhämtning. Han ångrar nog lite att han inte övertalade mig att ta kameran med :)
När vi kommit upp till där stigen kommer ut på vägen möter vi en glad kille som ropar "It is free to walk in to the Ancient Thira because of the wind!!!" Så väl uppe vid parkeringen där det stod en massa bilar, mopeder och fyrhjulingar så knatade vi vidare upp och besökte utgrävningarna i byn jätteintressant och vidunderlig utsikt men blåsigt värre. Damen i biljettluckan som gav oss inträdesbiljetterna varnade för vinden med anledning av en del stup och branter.
Efter att ha gått runt i byns alla labyrinter och smågator så tar vi leden ner på andra sidan till byn Perissa.
Det är så underbar utsikt och på väg ner mot den byn så går en avstickare som självklart ska undersökas. Det är brant och det är stup och jag utmanar min höjdrädsla men jag vägrar låta den begränsa mig. Jag får bara prata förstånd med mitt inre och föra en konversation mellan viljan och motståndet. Viljan brukar för det mesta övervinna motståndet (läs rädsla) och såklart kommer vi fram till ännu en kyrka/kapell inbyggd i berget.
Förstår inte varför de bygger kyrkor högt och otillgängligt i bergen?? Närmare Gud??
På väg ner från kyrkan möter vi ett par som pratar engelska där kvinna är trött och undrar hur långt det är upp till Ancient Thira, peppar henne allt jag kan och säger att hon kommer att vara glad om hon tar sig upp.
Peppa och stötta är liksom min grej. Vi möter även ett annat yngre par när vi går från kyrkan i berget och killen är superrädd för höjder. De är svenskar och jag matchar honom lite med att du växer, du fixar det och tänk glädjen när du gjort det. Ser att han är supersugen att gå dit... Vet faktiskt inte om de gör det men jag hoppas!! Vi kan mer än vi tror och min motto är: VÅGA MER ÄN DU TÖRS!!
Äter en god tonfisksallad och tar en öl, inhemsk Mythos nere i byn. Så skönt att bara sitta och njuta efter många höjdmetrar upp och ner med vidunderlig utsikt över havet. Det är rofyllt och ger energi.
Helst hade jag tagit vägen runt berget hem, men det hade bliivt ganska långt så i samråd med maken så får han bestämma och vi tar samma led tillbaka. Så det blir till att gå uppför igen och på väg upp möter vi den engelsktalande kvinnan och hennes man och de har varit upp på berget och hon är nöjd men har så ont i benen och fötterna men jag säger till henne att henne att det kommer att vara så skönt när hon kommer "hem" och hon instämmer och är nöjd.
Är det inte det jag säger!! Man kan mer än man tror!!
När vi kommer hem så tar vi ett dopp i havet och faktiskt, hör och häpna, vilar i sängen på rummet. Jodå jag kan faktiskt det också :)
Middagen intas på Lolos, en god lax med en stor Mythos därtill. Vi träffar på paret som skulle till Naxos och de har inte fått åka till ön utan bott på ett sunkigt hotell en natt men nu fått byta till ett bättre de hoppas får åka nästa dag.













Sen går vi där hand i hand på strandpromenaden såsom vi gjort i snart 30 år som gifta. I morgon är vår bröllopsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar