Gryning

Gryning

torsdag 14 augusti 2014

15 glada rullskidåkare



I går var vi ett gäng på 15 personer som drog ut på ett gemensamt rullskidpass. Vi träffades vid blå hallen halvsju på kvällen. Glada i hågen med ambitionen att alla kan vara med och att den som vill kan åka lite längre och fortare efteråt. Passet ska vara ca 1 timme långt. Finfint initiativ Ulf!!


Vi bestämde att testa nya asfalten mot Mora och hoppades på inte alltför mycket trafik. Diskussion uppstod om vilken sida vi skulle åka på och olika uppfattningar råder, men det blev höger sida vi valde. Så vi drog iväg efter Vagnvägen norrut och under vägen vid rondellen och sen upp efter Moravägen i bra fart, nästan lite fort tyckte jag. Tycker att folk i allmänhet drar på lite för snabbt i början, för en gammal kvinna tar det ju lite tid att få igång ångloksappareten dvs hjärta och lungor. Men när det gick uppför i början efter Moravägen var det lätt igen. Sen kom vi förbi Håarnavägen och det blev lättåkt dvs lite svagt utför och ja då fick jag staka på ordentligt för att hänga med. Några grabbar/gubbar åkte förbi mig eller kom upp jämsides med mig och det såg lätt kaxigt ut när de med ett lite stavtag rullade förbi trots att jag verkligen tog i. Måste säga att det var många som hade riktigt lättrullade skidor, men det är så himla kul att så många börjat åka rullisar. Kan ju inte påstå att mina rullar lätt, men det märker man ju inte så mycket av när man åker själv.
Men där åkte jag nu som ensam kvinna med spagettiarmar på tröga hjul, men det är ju bara att bita ihop och tänka att det ger bättre träning och i vinter är armarna förhoppningsvis lite starkare. För överkroppen fick sig en rejäl genomkörare och jag hade roligt och det är huvudsaken. Riktig kul faktiskt så nu har jag gjort sju rullskidpass i år och nästa onsdag kör vi igen hoppas jag.
Kanske någon mer kvinna hänger på då, så jag slipper känna mig som en tupp i en hönsgård, för kackla och prata det gjorde dom bra. Själv hade jag fullt sjå att staka på. Det är så himla kul att träna tillsammans, peppa varandra och ha kul ihop. Det är så det ska vara, alla kan vara med och alla gör så gott d kan och vi kan hjälpas åt. Det är gemensam glädje när idrotten är som bäst!


Ett glatt gäng
Tusen tack för sällskapet alla som var med och på återseende nästa vecka!!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar