Gryning

Gryning

onsdag 12 juli 2017

En älskad far fyller 85 år

Skinnarloppet 2017

Jag och min far


En älskad far

84-årsdagen


I dag fyller du 85 år. Du föddes till världen hemma hos din mormor och morfar i prostgården. Dina första två år bodde du med din mor och far på övervåningen hos dina farfar och farmor på Albacken. Ett hus som gammelfarfar Kalle Glader byggde vackert belägen vid Albacksdammen. I ett gammalt Amerika brev kan vi läsa att din mormor tyckte att det var för trångt att bo 3 stycken i en kammare. Så de renoverade den gamla bagarstugan och ni flyttade ner till Täppgården, samma gård där jag bor nu. Några år senare flyttade även din mormor och morfar hit, liksom Henrik och Nils, dina morbröder. Du minns de åren med glädje och många är gångerna då du berättar att du stod bredvid fönstret och såg timmerstockarna fara förbi i Västerdalälven samtidigt som din mor satt vid symaskinen och sydde handskar åt Mia Brolin.
Ni hade någon ko och kalv, grisar och höns och en häst som du red barbacka ibland. Många är minnena som du berättat om med allt bus och lek som du och grabbarna i Jerspä hittade på. Ni spelade hartsfiol hos Emil i Risa och lekte slaget vid Danils, ett "krig" mellan Grimsåkersbarnen och Utsjöbarnen. Du gick i skola för Selma Dahl och din far och morbror blev inkallade under krigsåren. Ni fick skriva brev i skolan och du skrev till morbror Henrik att du hoppades att han skulle skjuta Hitler snart så de fick komma hem. Men det var inte populärt hos fröken och du fick nog lite bannor. Om Pelle o Nisse och du som var på loftet för att titta på alla rikdomar när gammelgubben låg död nedanför och det var lugnt att ingen skulle komma på er ( det är väl preskribierat idag). Och hur ni kom hem mitt inatten till Jerspä och Pelle och Nisse väckte Bror för att visa att han kunde röka och den stackarn fick lov att dra halsbloss mitt i natten.
Sen fick du till slut en lilla syster och du älskade henne som bara en storebror kan. Såklart var det bus även då. Hon hade en klippdocka vid namn Desiree och såklart sköt du denna lilla dockan med ditt luftgevär och du stack hål på kusin Bibbis Tuppballong som hon fått på Barnens Dag. Ja alla har vi varit små och gjort bus, men det är så friska barn gör. Du älskar att gå här hemma på gården och tänka tillbaka på minnen och dagar som flytt.
I dag fyller du 85 år och än är du pigg och tacksam och glad över livet du levt och jag älskar dig pappa för den du är. För allt vad du gjort för oss och för alla gånger du vaggat mig till sömns, till de gånger du masserade mina ben när jag hade växtvärk som barn och som alltid funnits där för oss. Tacksam är jag som har dig som min far. Grattis min allra finaste pappa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar