Gryning

Gryning

torsdag 14 juli 2016

Veden värmer mer än en gång





Upptäckte att det är kronprinsessans födelsedag i dag och som vanligt glömmer vi att flagga. Känns ju lite sådär när man har en flagga och den svenska är så vacker när den vajar, men det var inte vi som valde att ha flaggstång. Kan man skylla på det?
Hursomhelst så var det en massa flaggor som kantade min väg när jag dammade av rullskidorna och tog en tur på 16,5 km. Men jag insåg ju snabbt att de inte flaggade för mig, men i drömmen så....
Det är ju faktiskt så att i drömmen kan allt hända både mardrömmar, sanndrömmar och dagdrömmar. Visst är det lustig hur vi i tanken kan påverka hur vi ska välja att agera i olika situationer. Visst kan saker vara jobbiga, men de blir ju heller inte lättare av att gräva ner sig och tänka negativa tankar. Nej, väljer man att tänka på att allt är möjligt bara man vill, att det alltid kunde varit värre och väljer att se möjligheterna istället för hindren så blir livet mycket lättare och framförallt roligare.

Efter lunch blev det ett grabbatag med den ved som fortfarande inte var kluven och uppsågad. Avverkade lite vid sommarstugan i våras och tiden har inte prioriterats till att fixa allt förrän i dag. Så nu finns tre stora vedtravar med kluven och uppladad (heter det så på svenska???) ved mot uthuslängan. Skönt svettigt arbete som värmer många gånger. först när man tar ner träden, sen när den sågas och klyvs, ladas/travas och när man sedan ska in med den i vedboden. Ja just det, glömde visst när den bärs in och sedan äntligen får njutas av i en skön fåtölj framför brasan en kulen höst- eller vinterdag.
Nöjd med dagen så sitter jag nu på glasverandan med ett glas vitt och bara känner att jag är ledig. Näst sista semesterdagen av 3 veckor är det och första vinglaset på semestern!! Hur fasen gick det till? Jag hade väl liksom tänkt att njuta av lite lata dagar också, men jag är extremt dålig på att lata mig. Är väl medveten om att jag borde prioritera det mera och jag ska försöka träna på det :)
Någon som vet hur man gör?? Så kom gärna med tips!
Förresten så kokade jag hjortronsylt i dag också, skogens guld, men nu, nu ska jag njuta av lite vitt vin och bara drömma mig bort en stund. Trevlig kväll!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar