Gryning

Gryning

onsdag 5 oktober 2016

Uggla på löpturen



Tog en kort och snabb löptur i dag efter jobbet. Eller snabb?? Det var väl att ta i. Men jag började med 1,4 km motlut i obanad terräng och det var pigga ben faktiskt. Blev förvånad själv. Har ju liksom inte blivit mycket till rörelse i höst. Har liksom inte kommit igång sen jag insjuknade lagom till årets stora händelse, dvs ultramaran. Jag blev nog lite besviken och gav upp lite där. Men nu vill jag igång igen. Kan ju inte slöa till helt, det är inte bra. Eller jag mår inte bra av det, blir sur helt enkelt, lättirriterad och rätt tråkig att vara nära.
Men åter till springturen i dag. När jag kom upp till Kvarnstensbrottet genom skogen och väl ut på stigen så ser jag i ögonvrån en stor fågel flyga upp. Hinner tänka, vad är det för rovfågel, ca  1/2 metern mellan vingarna, och breda. Sen ser jag huvudet som är runt och brett och inser att det är en uggla!!!
Har sett en uggla tidigare i hela mitt liv och det var en lappuggla. Den här såg inte riktigt likadan ut, men jag kan inte säga vilken sort det var. Försökte fånga den på mobilen men det var ju lönlöst. Ändå satte den sig i tallen bara 20 meter ifrån mig, men det var många täta grenar med lavar som hängde ned och den satt högt upp och stirra på mig i drygt en minut sen drog den.
Hursomhelst så var jag så glad att se den!!
Inte alls ovanligt att det nästan är mörkt innan jag tar mig ur skogen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar