Gryning

Gryning

lördag 21 januari 2017

Elisabeth Höglund och Johan Olsson

Minns ett Skinnarlopp för många år sedan, jag tror det var året innan jag var kranskulla, i mitten av 70-talet. Malungs IF hade några senioråkare på den manliga sidan. Jag stod vid målet och det var då loppet fortfarande avslutades i Hole by. Det var folkfest med mycket publik på den tiden. Minns att Matti Kousko vann och vår hemmason Bengt Malmén var väl lite efter, men hade tidigare gjort fina resultat. Jag hade hoppats att han skulle vinna. (Hoppas det är okej att jag nämner hans namn?!) Han var ju lite av förebild i klubben för oss yngre åkare då.
Hur som helst, dit jag vill komma är att det stod en man jämte mig vid målet och uttrycker följande " Bengt, han är slut, han kommer aldrig att bli något".
Jag som då var 13 år och hade honom som en förebild blev så arg, ja, rent av förbannad. Jag kunde inte vara tyst utan vänder mig liten som jag var och stirrar "gubben" rakt in i ögonen ( och jag kan bara föreställa mig hur arg jag såg ut) och säger :
- " Åk själv då din förbannade gubbjävel om du tror det är så jävla lätt!!!"
Gubben tittar ner på mig med vidöppen mun och får inte fram ett ljud, då vände jag på klacken och gick därifrån.

Jag har mött den mannen flera gånger i vårt lilla samhälle och jag undrar än i dag vad han tänkte och om han minns vad jag sa.

Hur som helst så blev jag påmind om detta i dag då Elisabeth Högberg skrivit på sin blogg om Anna Haag och Johan Olsson som inte levererar eller ställer upp på skidtävlingar.
Åk själv då för helvete, Elisabeth Höglund, skulle jag vilja säga, men jag väljer att avstå. Det är inte värt det adrenalinpåslaget för någon som inte är insatt i hur skididrotten ser ut i dag.
Men jag kan tänka mig att många människor kanske borde sparkas från jobbet om vi skulle rätta oss efter Höglunds inlägg.

Trevlig kväll!
                                                                                                                                                                                                   
.Anneli Fagerlunds foto.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar