Gryning

Gryning

torsdag 11 juli 2013

Hjortronplock o längtan efter flugfiske

Plockat fem kilo hjortron i kväll. solen sken, vinden lekte i mitt hår och bara flygfäna störde i den underbara kvällen. Att vandra på en myr och plocka hjortron är den roligaste bärplockningen tycker jag. Så fridfullt i sommarkvällen och tystanden är så skönt, endast fåglarna som kvittrar.
Myren lyste röd och gul och det finns hur mycket hjortron som helst på alla myrar, så i år kan alla fylla sina lager med bär. Fem kilo plockade jag innan jag åkte hem.
Älven är perfekt i storlek just nu och jag är så sugen at få vada ut i forsen och göra ett kast med flugspöt för att locka en harr eller öring. Det är också en skön känsla att stå ute i älven vattnets forsvirvlar strömmar runt mig. Känslan av lite svalkande vatten och ett ryck när fisken lockats att ta min fluga är fantastisk. Testa får ni se, sen är ni fast. Att fiska med flugspö är rofyllt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar