Gryning

Gryning

torsdag 11 juli 2013

Långpass i sena julikvällen

Kom hem från jobbet och käkade lite för att kunna sticka iväg på ett långpass i löpning. Kollade in kartan på vart jag skulle springa och att kolla kartor är såå roligt. Jag har någon slags förkärlek till dessa. Ska vi iväg p fjällvandring under sommaren så kan jag sitta redan vintertid och kolla in kartaan över vart vi ska gå, vad vi passerar för tjärnar, höjdkurvor osv. Men nu kollade jag vart jag skulle springa och det fick bli Örarbäckheden- Örartjärn och så skogvilt över till vägen som går till Oxberget och som kommer fram vid gamla "boa" i Yttermalung sen tänkte jag att min käresta får hämta mig.
Men vi fick besök, ett mycket trevligt sådant, av min kusin och hennes sambo. Det var trevligt och glädjande. De bor i stora staden så vi ses inte så ofta nuförtiden. Dessutom har hon växt kring midjan, alltså de väntar smått om några veckor, vilket är spännande och roligt för dem. Vi fick en pratstund innan de drog ner mot storstaden.
Bytte om och tog en karta med för säkerhets skull och lite energidryck i vätskebbältet, sen stack jag hemifrån längs järnvägen en bit. Klockan var 18.55 så det skulle ta en stund innan jag kom hem men med so och 18 plusgrader var det en fantastisk kväll. Vid Ö-heden bar det ju uppför i 5 km men jag höll ganska bra fast utan att stumna. Var riktigt nöjd med känslan jag hade uppför mot Ö-tjärn. Kände mi fräsch i benen hela vägen upp och inte tillstymmelse till risk att stumna. Men jag tog det ganska lugnt, 6,20 var km-tiden men det är hyfsat bra nä det är ganska bra motlut hela vägen. Vid vägänden uppe vid tjärn blev det obanat ca 1 km innan jag kom ut på nästa grusväg och då var det en del nerför vilket är bra för mina ben och träningen inför sommarens mål.
Väl nere i Yttermalung tog jag in en stig vid elljusspåret, men kom ut vid ordenshuset. Fick springa väg en bit tills jag åter sprang in i skogen och tog en grusväg min ingifte farbror berättat om. Sprang för bi en jättefin tjärn däruppe, antar att det är därifrån vattnet kommer som gick ner till fiskodlingen i Y-Malung. Kom sen ut på asfaltsvägen vid viadukten o då ringde jag kärestan som fick hämta mig i fotbollspausen. Hann fram till gamla tjärfabriken innan han kom. Blev en fin runda på 21-22 km och jag var ute i 2,15h och då hann jag äta lite färska hjortron eller môllter som vi säger. Dagen innan la jag mif kl. 21, nu var jag ute o sprang samma tid kvällen efter.
Hoppas nu att det är järntabletterna som börjar ge resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar