Gryning

Gryning

onsdag 24 juli 2013

Flugfisketur i strömvirvelns fåror

startade dagen med frukost och därefter en morgonrunda på 1,5 timmar efter stig i nya skorna som satt perfekt och var supersköna. Sprang genom ett naturskönt Kvarnstensbrott och det är första gången på många år som det är helt torrt även på myren att springa. Jag hoppas verkligen att folk tänker på hur stor brandrisken är nu när de är ute i skogen och i naturen.
Tog en sväng ner till älven för att kolla in vattenståndet, och vattennivån är mycket låg. Minns inte när sist älven var så liten. Blev sjukt sugen på att vada i forsen och göra några kast med flugspöt.

Ringde far när jag kom hem och hörde om han var sugen på lite flugfiske och såklart var hen det. Han fick till uppgift att fixa fiskekort och jag grejade fika åt oss.
Hämtade fram vadarstövlar, flugspö, Lundhagsbyxorna och så kom jag på att sonens fiskeväst hängde i garderoben. Tog fram den, en kamouflagefärgade väst i storlek 150 centilong. jodå den passade mig perfekt så den blev fin att ha.

Åkte till Vemforsen och vadade ut och började kasta, det är ju så längesen jag fiskade med flugspöt så det var inga höjdarkast jag fick till men vad gjorde det när man står ute i forsen och känner vattnets virvlar kring låren. Dessa starka strömmar skulle lätt kunna få mig att flyta iväg om jag halkade och det kan jag säga. Det var väldigt halt på dessa runda stenar i den forsen. Att stå där i solen och bara höra forsens brus är enormt rogivande, tid och rum glöms bort och även om fisken uteblev i dag, ja förutom ett par små harrar o en öring som fick återgå till vattnets strömfåra så var det en fin eftermiddag och afton tillsammans med min käre far. Historierna han kan berätta om fiske  i sin ungdoms dagar är många och han var ofta där med sin morbror Henrik vars största intresse i livet var just fiske och speciellt då flugfiske. De bodde ju ihop när far var liten så de  spenderade nästan alla sommarkvällar här. Henrik ägde dessutom en liten övernattningsstuga på Gråön som tyvärr hamnade i någon annans ägo vid bouppteckning o delning och därmed förföll kojan helt.

En mugg kaffe och en macka smakade otroligt gott när vi fikade längs älven och vi njöt i solen. Inte en knott eller mygga på hela kvällen, vilket var skönt iof men det gjorde ju också att inga fiskar vakade. Åkte sedan ner mot Edsforsen och provade, där är forsen lite svårare att vada i eftersom det dels var mörkare och det blir djupa hålor ibland. Men nu blev det ju inte så mörkt, men man bör tänka sig för när man vadar under höstkvällar. Då gäller det att komma ihåg var man gick ut så man väljer samma väg in, för annars kan det bli jobbigt att ta sig på land igen.

Efter fyra fem timmar packade vi ihop och åkte hem utan fisk, men den tar vi en annan gång.
Far flugfiskar en sommarkväll i Vemforsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar