Gryning

Gryning

fredag 24 april 2015

Helikopter, metmask och mammut

Lyssnade nyss till SVT Dalarna och hörde att man planerar en reservhelikopter till Landstinget för en kostnad av 22 miljoner det är då en tredjedel av kostnaden då den ska delas mellan 3 landsting. Den ordinarie helikoptern är ännu ej inköpt, men man måste ju ha en vision och tro på framtiden.
Det får mig att tänka på när jag fick metmask uppskickad till Lunndörrsstugan när jag jobbade där under 80-talet. Den var ju faktiskt en stor hjälp till överlevnad för mig!
Jag kunde fiska röding i bäcken och därmed få mat för dagen. Tack Jämtlands Aero och ni snälla piloter, Claes och co.Och tack Siv för att du grävde den åt mig. Och tänk jag fick åka helikopter ner för att se på den då populära TV-serien Dallas för att sen springa upp till stugan i sommarnatten. Tur att det var ljust i stort sett hela dygnet för det var ganska ensamt i fjällskogen och visst kikade jag över axeln ibland, särskilt den gången några hade tagit sig in i lägret vid Grönvallen och jag smög fram och kikade in och blev upptäckt. Så fort har jag nog aldrig sprungit uppför Gröngumpen i rädsla att vara förföljd av inbrottstjuvarna eller vad de nu var. Tillåtelse att vara där hade de i alla fall inte.


Men nog om det. Har vi råd med helikopter?  när landstinget ligger många många miljoner back? Är det försvarbart att ens tänka reserv?  Ja jag vet faktiskt inte för jag har inte sett hur man räknar dessa siffror och vilka konton som gäller. Kanske det finns ett helikopterkonto precis som det finns det där tavelkontot för att byta ut tavlorna på vårdinrättningarna. För det är viktigt med konsten, och om man då tänker efter alla konstens regler så kanske vi kan få ihop alla miljonerna innan de blivit en miljard.




Och vad ska vi med en mammut till???? Kan någon förklara? Jag ska iallafall tänka en gång till kring det innan jag bestämmer mig för om vi har nytta av en mammut.


Trevlig Helg Kära Vänner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar