Gryning

Gryning

söndag 28 april 2013

7 milafärd

Jag lovade ju en rapport från cykelrundan igår. Kl. 08.01 drog vi söderut, dottern hade minst en halvmil att cykla innan hon kom till mig. Så hon var uppvärmd och det var bara att dra iväg. Bestämde oss för att cykla Riksvägen söderut till Äppelbo och ta "västra sidan" tillbaka eftersom det förmodligen skulle bli mer trafik längre fram på dagen. Halvvägs till Yttermalung växlar jag över på det större drevet och när jag sen vill växla ned i nästa backe går det inte. Det är stumt, går inte att rubba främre drevet!!! Så det blir att cykla 65 km på de växlar som går. Lite tungt i vissa motlut på väg mot Tyngsjö, men vadå? Det blir ju bra styrka för benen så det är bara att bita i då jag inte har några verktyg med att fixa det. Ja jag vet at det är dut, men nu var det så.
Vi kör till Äppelbo kyrka i en hastighet av 25 km/h. Stannar till o dricker innan vi fortsätter över älven och tar byvägen direlt till höger efter bron. Åker förbi ett antal kor som tiitar nyfiket och ett par gubbar hejar glatt på oss. Nästa stopp blir Tyngsjökorset, eftersom dottern inte har någon flaskhållare utan måste stanna o dricka ur ett vätskebälte.
Haftahedarna som passeras har en fantastisk natur med fin flygsand så man kunde tro man var på västkusten om det inte var för de fina tallhedarna och avsaknaden av hav :) 
Detta område är som gjort att springa i, finns en härlig narutstig som jag rekommenderar alla att gå eller springa. Nytt vätskestopp vid korsningen mot Avradsberg och därefter Yttermalung.
Kan säga att rumpan blev lite öm under färden, men värre kunde det varit. Strax innan Kärleksudden kom brorsan och svägesrkan och åkte förbi oss med glada hejarop. De åkte bil!!
När jag var hemma fick dottern cykla vidare hem dryga 5-7 km till. Väl hemma var jag snabb in i duschen och där ser jag att mina tår är blåfrusna vilket jag inte känt tidigare. Men så är det har man kul så känns inte kyla och smärta.
Jag hade avverkat 7 mil (2 h 55 min) och dottern minst 8 mil.
Gissa om hon tyckte det var kul när jag sa: -3 rundor till och du har gjrt en Vätternrunda!! ( Hon och svärdottern ska cykla den i sommar).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar