Gryning

Gryning

söndag 6 april 2014

Långpass

Foto: Här borde man vara två.....

Vaknade utvilad och ute var det mulet. Hade bestämt att jag skulle göra ett långpass löpning i dag och jag hoppades att det inte skulle snöa, så jag var nöjd med mulet. Frukost intogs och kaffe likaså innan jag bytte om. Alltså det där med kläder denna årstid är inte lätt, i alla fall inte för mig.
Fick i alla fall bli Oneways superunderställströja, en rosa snygg tröja som är tunn utanpå den blev det en Daehlijacka, kanske en skulle bli för varm, men den kunde ju tas av. Långkalsonger skippade jag då termometern visade 6 plusgrader. Däremot tog jag vindkallingar för det är inte skönt att bli kall om rumpan och jag vet ju att snön ligger kvar på en hel del ställen. Mössa och tunna handskar är skönt. Fyllde på min Nathan vätskesystem med vatten men stoppade ner en Enervit gel som reserv om det skulle behövas. Hade förvarnat maken om att jag ville ha skjuts för rundan jag planerad ta är ännu för lång då jag bara sprungit kring milen och ett pass på 16 km tidigare i år.
Jag tog järnvägen söderut och nästan omgående klarnade himlen upp och solen kom fram. Jätteskönt att springa mot solen!
Vi forsen stannade jag och tog fram mobilen och tog några kort och där åkte även jackan av då det blev varmt i solskenet. Den fick plats i ryggan så det var skönt. Mössa och handskar behövdes inte heller. Fortsatte söderut och det blev lite annorlunda löpsteg då det måste passas in mellan de slipers som ligger där. I Yttermalung så stannade jag och pratade med kossorna och fåren. Jag tänkte fota dem också och hoppades på närbild på dem, men de blev ju rädda. Kalvarna är så söta :)
Däremot fick jag en pratstund och kela lite med shettisarna. De var så villiga att bli fotade och klappade. Foto: Hälsade på shettisarna på långturen


Fortsatte genom småstad, men stannade till och ringde på hos fars kusin för att tigga mig lite saft. Kul att se dem, de är så rara och självklart fick jag saft. Blev lite småprat en stund och maken i huset undrade om det inte fanns någon medicin åt mig så jag slapp springa :D Han är rolig han.
Sprang vidare över bron och Västerdalälven och sen tog jag ner mot älven och sprang en stund efter den tills jag kom på åsen vid Eggarnas naturreserat. Det är ett otroligt naturskönt område som de gjort i ordning med vandringsled längs älven men även uppe på rullstensåsen. Stigen kallas Kärleksstigen så den tog jag trots att jag var ensam. Längs älven ligger snön ännu så åsen var det visserligen också snö kvar på stundtals men inte mer än att man kunde springa. Blir lite backigt där men trevligt att springa och lyssna till fågelkvitter. Vid grusgropen några kilometer norrut tar stigen slut och det blev grusväg ända ner till V. Utsjö då asfalt tog vid. Fortsatte väl ca 4-5 km efter asfalten innan jag ringde efter skjuts. Passet blev 22,5 km och det var jättehärligt att känna att jag lätt sprungit längre, men för att inte slita på asfalt då jag inte sprungit så långt i år är jag nöjd med mig själv att jag nöjde mig med detta.



Nu kollar vi in Mästarnas mästare.
Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar