Gryning

Gryning

måndag 24 november 2014

Historieätarna


Min farmor och farfar mina kusiner o min bror i en icke rökmiljö

Kollade nyss på historieätarna och får en del flashbacks från min barndom.
Tänk att det var fint med pulvermat och fylld limpa. Eller en gurka med småplock??
Minns hur alla rökte inomhus, kan än komma ihåg släktmiddagarna där gubbarna rökte cigarr och damerna cigaretter i munstycke!!!
Det ansåg ju så fint med munstycke, håret på kvinnorna var som sockervadd. Det där fattade jag aldrig hur gick till, men fina det var tanterna. Mamma köpte en peruk för det var ju jätteinne att ha. Dessutom inköptes den i Stockholm och gjord av ÄKTA hår.
Rök och cigaretter, usch vad jag tyckte illa om det, men ingen vuxen, hade en tanke på att akta oss barn för rök. Vem trodde att det var farligt? Att jag avskydde rök och alltid la glasunderlägg (jo man hade underlägg för glasen) Alltså jag la glasunderläggen över som ett lock ovanpå min saft. Det var liksom den enda protest man kunde komma med som barn när typ tio personer satt och bolmade på pyrande glödande stinkbomber i ett litet rum. Inte konstigt att jag ofta hade migrän som barn!!
Likaså var det att åka bil. Det skulle också rökas i bilen och den lilla trekantiga sidorutan längst fram var då öppen. Men snälla! Som om det skulle hjälpa?
Jag är dock övertygad om att hade de vetat hur farlig röken och cigaretter är så hade det nog sett annorlunda ut, men det visste de ju inte när de började röka. Dessutom slutade alla att röka inomhus och jag hade inga problem med det i hemmet mer.
De som började röka för 50-60 år sedan är på sätt och vis lurade av cigarettbolagen. Och visste inte vad de gav sig in på. Värre är det med dem som börjar nu och för typ 30 år sen, de visste ju hur skadligt det var men ändå drar de i sig skiten. Den som sett en lunga hos en rökare skulle nog aldrig mer vilja dra ett bloss. Eller de som sett en KOL-drabbad person kippa efter luft och sakta kvävas till döds.
Men det finns också roliga minnen med förkläden och hucklen, hårrullar och stringhyllor. En massa teakmöbler och den första teveapparaten!!
Så inför advent kanske man ska fundera på en middag med fylld limpa och en gurka med småplock.


Har ni några minnen från 60 o 70 tal?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar