Gryning

Gryning

lördag 22 november 2014

Lördagsturen



Sova på morgonen är inget jag är bra på, inte heller att ligga kvar och dra mig i sängvärmen som många verkar gilla det är inte heller min grej.
Däremot gillar jag en tidig frukost med tända ljus och helst lite tystnad en stund. I morse vaknade jag kvart i sex och efter 5 minuter klev jag upp.
10 minuter över sju stack jag hemifrån och joggade upp till centrum. Då var det fortafarand ganska mörkt men några fler verkade ha gått upp när jag sprang genom byn. Sprang genom några häst- eller fårhagar så jag hade tre grindar att öppna och stänga men jag tycker att det är mysigt. Tog vägen via kyrkogården där ljusen i alla lyktor lyste upp så fint och där låg en vacker röd ros på mammas grav. Mamma skulle fyllt 74 år i går men gick ju bort tre dagar efter sin 70 årsdag.
Skickade ett sms till dottern och frågade om hon ville hänga med om jag kom förbi.
Fortsatte springturen upp till bron mot Värmlandshållet och då kom ett sms-svar att lilla P skulle med. Sprang söderut o hem till henne och fick se en superglad hund som ville hänga på.
Nu har det blivit ljust ute och vi springer vägen upp mot Kvarnstensbrottet. En äldre man kommer cyklandes med sina stavar på pakethållaren så vi pratar en liten stund och han säger att det blir spännande i vinter. Vet ju redan att han syftar på vinterns skid-VM och just därför är han uppe tidigt för att hinna hem till Vinterstudion :)
Ju högre upp vi kommer desto mer snö är det och det känns riktigt vintrigt och skönt att få se det vita guldet som jag längtar efter. Skönt att komma ut i skogen o terräng istället för asfaltsvägar som jag egentligen inte gillar, men i mörker får man ta de vägar som har belysning. Har visserligen pannlampa men jag sprang ju mot ljuset :)
Efter en sväng längs Skinnarloppspårets nya sträckning så viker vi av efter en stig upp till Kvarnstensbrottet för att sedan ta vägen ner till byn igen. Fortsätter sen själv sista kilometrarna hem.
En dusch och varm kopp kaffe o en macka och sen Vinterstudio är ju en perfekt start på en lördag!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar