Gryning

Gryning

söndag 10 maj 2015

Cyklocross över Haftahedarna och Navarkölen via Äppelbo

Lördagmorgon solen skiner och nästan ingen vind. En hel dag som är som ett oskrivet ännu och vad kan den då bättre fyllas med om inte en cykeltur. Har bara suttit på cykeln två gånger i år men nu är jag sugen på en långtur om baken blir öm så är et en smäll man får ta.
Valet stod mellan mountainbiken eller cyklocrossen, men valet blev den sistnämnda.
Två flaskor vatten, en banan, en energikaka och gel som reservenergi är bra om man blir trött.
Cyklade ner till Haftahedarna och där tog jag av från asflaten och in den lilla skogsvägen mot Åtjärn. Den slingrar sig fint på hedarna i storskogen och väl framme vid tjärn så ser man över till den lilla slogboden som man kommer förbi om man tar naturstigen istället. Solen glänste vackert i sjön och fåglarna kvittrade, kan det vara mer underbart?
Efter ett tag tar vägen slut men en körväg eller traktorväg tar vid och på cykel är den rolig att åka. Aningen blöt på något ställe men inget hinder som inte går att forcera. Trist bara att storskogen är avverka och stora hyggen syns, men det är så det är.
Efter ca 4 km var jag ute på asfaltsvägen igen och drog vidare söderut. Längre ner vid gamla flygfältet finns en crossbana som jag tog in på och följde en kort bit men den kan bli jättekul att köra med MTB:n. En massa gupp och härlig sand att åka i.
Vid Tyngsjökorset åkte jag bort för att kolla om jag kunde komma ner för en lite fotostund vid Granån men ångrade mig och tog tillbaka och cyklade backe upp och backe ned mot Äppelbo. Gillar vägen längs Haftahedarna och Äppelbo för att det är både kuperat och oftast lite trafik.
Vid Navarkölen svänger jag av asfalten igen och åkte ännu en gång ut längs vackra tallåsar och sandig väg. Framme i en korsning antog jag att jag borde åka rakt fram upp på åsen för att komma till Äppelboby, men den fina körvägen till höger såg spännande och inbjudanade ut så jag valde den. Kom förbi två tjärnar och två hus men där blev vägen allt mindre och med tanke på att jag bara gjort två stycken 3 milaturer i år sa förnuftet att jag borde vända. Sagt och gjort, ringer upp broder och frågar vilken väg som leder neråt och med rätt beskrivning cyklade jag åter till korset och fortsatte förbi den vackra Igeltjärn där man anpassat för funktionshindrade att ta sig ner till sjön och vidare förbi dammen där vattnet sprutade ur den spruckna turbinen.
Nästan framme i Äppelbo träffar jag på brorsan och några av hans jaktkompisar som är ute och flyttar älgtorn inför höstens jakt. Skönt att kliva av cykeln en stund efter 45 km.
Efter en kort fundering över vilken väg hemåt jag ska ta så bestämmer jag mig för att åka ut mot Tyngsjöhållet och Haftahedarna igen. E 16 är lite trist att köra även om det hade blivit kortare, men det är ju skönt väder och härligt att vara ute.
Vid slogboden vid älven innan skogen tar vid befann sig Hemskogslaget och åt pyttipanna stekt på Murrikka över öppen eld och jag blir bjuden. Det hade verkligen inte suttit fel, men jag valde att tacka nej. Frågan är om den restaurangen finns där en annan gång jag kommer förbi?
Alla som cyklat den här vägen vet att det är lite backe upp och backe ned och jag funderar en kort stund på att ta in grusvägen mot Kvissedsforsen för att cykla stigen men inser att det kan bli tufft med cyklon på stigen som jag väntar även med den tills jag har MTB:n.
Uppe på hedarna ser jag en rovfågel cirkla över mitt huvud och jag åker en bra stund och kikar åvad det kan vara, är lite för långt ifrån men jag troligtvis en ormvråk med tanke på storleken. Samtidigt hör jag det fräsa till bakom mig och fyra karlar kommer i fart.
" Häng på nu så får du ligga i klunga" ropar de, men det är inte lätt med en trögrullad cyklocross med grova däck jämfört med deras racercyklar och smala släta däck. Så jag avstår och trampar på i min egen 2,30- 2,45km/h fart. Men tack för erbjudandet!
Stannar till och äter en banan istället.
Möter två andra glada cyklister så många har valt att ägna lördagen åt samma nöje som mig.
Skulle vara kul att göra en gemensam cykeltur med någon snart.
Kan lova att rumpan blev lite öm idag men som sagt det är smällar man får ta.
Väl hemma på gården visade gps:en att jag avverkat 81,5 km. Mer än en dubbling av de två rundorna jag gjort förut i år. Men kroppen är van att förnuftet inte får råda. En härlig runda jag kan tänka mig att göra igen.




En liten bild och svårt att se men det kanske lockar till att åka denna tur och se bilderna i verklighet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar