Gryning

Gryning

torsdag 14 maj 2015

En vilodag

                     

Kristi himmelfärdsdag, dagen då Jesus for till himmelen efter att han varit tillsammans med sina lärjungar i 40 dagar efter sin uppståndelse. Visste ni det?
Hur som helst en ledig dag som jag ägnat åt trädgårdsarbete. Har ett stenparti på kanske 15 kvadratmeter som är i stort behov av omvårdnad. Och ibland har det varit lättare att sticka ut och köra ett långpass för att slippa ägna mig åt rabatten. Men i dag har jag vilodag, för det är viktigt, kroppen kan behöva vila ibland.
Nu blev det kanske inte så mycket kvalitet på den vilan, i alla fall under förmiddagen då jag flyttade ett stort antal stenar ur stenpartiet och grävde en hel del. Blev ca 3 timmars arbete innan jag tyckte att jag gjort nog för idag.
Det var verkligen svinkallt i dag med rejäl blåst.
Kokade lite kaffe och bredde några mackor och sen hämtade vi pappa och tog en tur över Tiomilaskogen till Brattfallet. Ett vattenfall på ca 10 meter och idag var det mycket vatten i Halgån och forsen var vild och vacker.
Det finns en fin gammal stenvalvbro från 1923 som också är värd att beskåda. Kika gärna in på länken för att läsa om fallet.
Vill man besöka platsen rekommenderar jag att göra det när det är vårflod då är fallet vackert. Har även besökt platsen när det är lågvatten och då kan man bada under fallet. Minns att vi var dit från Stjerneskolan på en exkursion i naturkunskapen. Man flottade utför Brattfallet ner till Klarälven ända fram till slutet av 70-talet. Efter istiden bildade Halgån  en djup kanjon vid Brattfallet och vid lågvatten kan man klättra på dessa väggar.
Så stället är värt ett besök, helt klart!
                                                            
                                                                                        





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar