Gryning

Gryning

tisdag 26 maj 2015

Galenskap ger mig glädje

I dag släpptes 100 nya startplatser till Axa Fjällmaraton i Vålådalen.
"Banan är extremt krävande och bjuder på varierad terräng och tekniska partier. De 44 km och 2100 höjdmetrarna ställer höga krav på deltagarna och ger sluttider långt över lopp med liknande distans. Beroende av hur blött det är i terrängen kan även tiderna påverkas från år till år".


https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=3094113601324726278#editor/target=post;postID=7272242060449263897


Detta kan man läsa om loppet jag nu har anmält mig till!!!
Hej hopp varför ta ett lätt lopp?


Start i Vålådalen och det börjar redan där att bära uppåt i 7 km och då ska 600 höjdmeter av de 2100 höjdmetrarna avverkas. En fin start med andra ord där det gäller att ta dt lugnt, mycket lugnt. Men efter Vindskyddet på Ottfjället kommer det sedan att bli en hel del utför med den underbara utsikt och vy jag vill uppleva. Kommer att vara fantastiskt vackert att få se ut över vidderna, Ottsjö och övriga fjäll. Det som kan skrämma lite är den branta utförslöpa som är nerför mot Nordbottnen för att sen åter bli en klättring i gammelskog upp till Hållfjället. Totalt 3 fjälltoppar att passera och 2100 höjdmetrar, det är med lite skräckblandad förtjusning jag sitter och tänker på vad jag anmält mig till. Nu har jag ju sprungit loppet en gång förut och då höll inte knät så det blev 1 mils vandring men vi tog oss i mål i alla fall dottern och jag. Då var det 1800 höjdmetrar som skulle avverkas och nu är banan ändrad och går tvärtemot vad den gjorde då och dessutom en fjälltopp till har de klämt in.


Så nu vill jag ha sol och ca 18-20 grader varmt i mitten av augusti för då ska jag njuta, plågas, lida, ha roligt, svettas, troligen frysa, bli hungrig, ha smärta och bli fruktansvärt trött men framförallt ska jag få göra det jag vill och älskar, att njuta av friheten på fjället tillsammans med flera andra stollar som mig.
Blir det regn och dimma då blir det tufft, himla tufft. Men tufft kommer det att bli i vilket fall även om solen skiner så nu är det disciplin och pannben som gäller.




Vertex fjällmara 44 km efter målgång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar