Gryning

Gryning

lördag 23 maj 2015

Gnäll och andras fel, men det egna ansvaret

Det finns många pärlor att besöka trots att folket gnäller över att inget finns att göra. Politikerna gör inget, de sitter bara och tar ut sina löner osv. Men var finns då det egna ansvaret?
Vem är det som säger att det är politikerna som ska göra allt skapa allt som ni, som alltid gnäller, och anser ska finnas?
Minns så väl när barnen var engagerade i flertal olika idrotter och man skulle baka bröd, sälja lotter, stå i kiosker, tvätta matchkläder, vara funktionär, träna sina egna och andras barn, sitta i styrelser, skottade ihop skicrossbanor, och satte ut kontroller och snitslade banor före träning med mera med mera.
Det var en rolig men intensiv tid trots att man kunde få skäll ibland för att man inte kunde ha träningen lite längre tid för att någon mamma ville hinna handla mat under tiden som barnet tränade så det slapp bli för stressigt åt henne!!!
Eller någon annan som tyckte det var bra att man hade så gott om tid att engagera sig för det skulle dom ju inte inte kunna som hade sååå mycket att göra.
Men kära nån, mitt dygn har också bara 24 timmar, jag måste också arbeta för att kunna köpa mat och betala räkningar.
Listan kan göras lång och då undrar ni vad jag vill säga med min skrift. För det är inte att jag baklagar mig för att jag hade varje minut inrutad och att stressnivån var ganska hög för att hinna allt man skulle. Jag trivdes med mitt engagemang då som nu, det ger glädje tillbaka.


Men vad jag vill säga är att jag är trött på folk som gnäller att det inget finns att göra i vår kommun, att politierna inget gör. De är trots allt valda av folket, så orkade ni bara ut till valurnorna har ni också varit med och påverkat resultatet. Dessutom kan ni faktiskt engagera er och ta eget ansvar. Ställ upp och engagera er inom politiken och påverka och för fram era egna önskemål hur kommunen eller landet ska styras och vad som ska finnas att göra i kommunen. Gå samman och starta aktiviteter som ni saknar. Det finns massor att göra bara ni vill. Det är så himla lätt att gnälla på att andra inget gör, skylla på politiker eller skolan om det inte blir som ni vill.
Att sitta och skriva och klaga på facebook är lätt precis som det är för mig att skriva här, men som samhällsmedborgare har vi alla ett ansvar och om man nu inte vill engagera sig och göra något själv så kan man tänka ett steg till innan man klagar på andra.
Lista upp vad som finns att göra i kommunen och sen lista upp vad ni saknar. Gör sedan likadant för en annan kommun och se hur stor skillnad det är. Oftast är gräset inte grönare på andra sidan och skulle det nu vara det så försök då arbeta för att få samma förutsättningar här. Vänta inte på att någon annan ska göra det. För vem är denna "någon" eller "annan" som ska göra allt?
Alla har vi 24 timmar på dygnet och det är endast DU som kan bestämma vad du vill att dessa timmar ska ägnas åt.
Och det där barnet som blev lämnad på träning för att mamman skulle ha tid att handla, det barnet mår inte så bra i dag. Så tänk efter vad är mest värt i livet! Prioritera!
I dag skiner solen på oss och jag önskar er alla en trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar