Gryning

Gryning

söndag 24 maj 2015

Mtb och löpning på Haftahedarna

Helgen har stundtals tillbringats i et av kommunens vackraste naturområden. Vi har många och egentligen kan jag inte rangordna, men ni som ännu inte varit dit bör göra en tur.
Tog min Mountainbike på bilen och åkte ner till Krabbforsen, korsningen mot Avradsberg på Tiomilaskogen. Parkerade där och av med cykeln och sen bar det av mot Äppelbohållet för att möta brorsan som var duktig och cyklade hemifrån. Själv var jag lite lat dådet blåste och det kändes trist att cykla 20 km enkel väg för att komma till mötesplatsen. Strax bortom utgångspunkten för naturstigen möter jag broder iklädd Peabs brandgula tröja, tack för att du syns så bra då jag var klädd i svart och kunde vara en trafikfara.
Han fick i alla fall vända om för nu drog vi lite längre söderut för att sen vika av efter skogsvägen in till höger efter Naturstigen. Den grusvägen tar slut för bilar men man kan fortsätta den på cykel, en härlig gammal körväg som leder förbi Åtjärn som ligger fint i gammelskogen.
Hade hoppats få se någon älg på hygget men bara spår fanns. Efter någon kilometer är vi ute på asfaltsvägen igen och vid korsningen mot Avradsberg tar vi den söderut ca 3 km där vi åkte in till höger mot Markusberget och Åckensjön. Vägen har några avstickare men man ska förbi Busjön som kommer ganska omgående på höger sida och där finns fint abborrfiske, i alla fall förr. Nu var det längesen jag blötte en metrev där.
Sen får man helt enkelt hålla höger och åka förbi Mällsjön som ligger på höger sidag av vägen. Här ligger även vägen nästan under myren som finns på bägge sidor om vägen och ett år när jag kom här forsade vattnet över vägen. I år fanns två nya trummor som ledde vattnet under vägen så vägen var nästan torr. Nu blir det motlut ett tag och man kommer till en fyrvägskorsning men sväng höger och följ denna väg så hittar man Åckensjön vackert på höger sida efter en lång brant utföslöpa. Sen står det inte på förrän man är nere i byn Sillerö. Framme vid min bil hade jag åkte ca 31 km men då tog vi en vacker stig som går på rullstensåsen mellan asfaltsvägen och Västerdalsälven. Fin att cykla på om man gillar lite knixiga stigar. Brorsan tyckte inte. 
Efter cyklingen  stannade jag till vid Ljustjärn och joggade en kort sväng för att reka inför dagen.
Så i dag tog jag en springtur från Sillerö över fina rullstensåsen, som jag tror kallas Malungsåsen för de som är geologiskt intresserade. Den löper vackert ner över Haftahedarna med utsikt över älven. Dottern och hennes vovve var med och vi hade en underbar tur, löptur alltså. Blev en del obanat plus stig, väg och körväg. Solen sken och värmde skönt och det kommer flera turer här nere, så fantastisk terräng att springa i. Och allt är helt gratis kostar endast lite energi men ger mångfalt tillbaka :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar