Gryning

Gryning

söndag 31 maj 2015

Långpass

Smhi hade lovat heldagsregn och jag planerade in ett långpass. Ska jag nu springa fjällmaran så måste långpassen bli av för att träna enbart i solsken fungerar inte i Sverige. Kanske man borde flytta vissa regniga dagar?
Vaknade 05:30 och efter några kattsträckningar gick jag upp och åt frukost och kikade in kartan över området jag skulle till. Fyllde vattenblåsan och packade Nathan ryggan med en lätt vindregnjacka och några gels ifall tröttheten slog till.
Sen tog jag bilen till Sillerö för att springa ner mot Hedarna. Ett naturskönt område med flygsand under tall och granmoren. Började springa någon kilometer längs rullstensåsen söderut med älven som flyter fram nedanför på höger sida. Det finns så många olika alternativ och denna årstid är det härligt att springa obanat så jag blandade obanat och fina sandiga gamla körvägar. Nu hade jag innan jag stack tänkt fortsätta mot Äppelbohållet, men nyfikenheten och nya vägar ledde mig mer mot Kvienshållet istället. Hittade en vandringsled som gick till en gammal fäbod, den var blåmarkerad. Tyvärr har de antagligen drivit efter markeringen så på första hygget där leden startade fick jag ägna mig några minuter att leta var den gick för stigen var igenväxt tyvärr. Men kollade in den på kartan och chansade lite så efter en stund var jag rätt. Tänkte att om den syns alltför dåligt och är svår att hitta så springer jag väl ut mot vägen istället då.
Det var verkligen en obefintlig stig, på några åsar såg man den ganska bra men det var nerfallna träd att krypa under och klättra över och stora stenar, myr och riktigt knixigt. Precis vad jag behöver träna för en dags löpning på fjället i augusti. Perfekt styrka och balansträning för fotleder, knän och bål.
Gillar att springa gamla fäbodstigar och det är sorgligt att så få gör det. Man får inga bra kilometertider när man ibland krypa och klättra men vad gör det? Det är historia att ta sig fram där de gamla vandrade med kor och getter till sommarfäbodarna förr. Och på en skylt framgår också att de fick stanna för en liten gris inte orkade fortsätta ända fram.
Nästan framme vid fäboden tog jag sen en skogsväg som verkade leda till himlen och där var det tungt men två älgar gjorde det hela lättare. De stod på ett hygge ca 150 meter från mig, för långt bort för mobilkameran, och dessa var på helspänn. De stack iväg i galopp över hygget, så man kan undra om något annat vilt stressade dem också.
Hur som helst så blev min löptur i ingenmansland dryga 3 timmar lång och ändå hann jag bara knappt 24 km. Så att springa obanat och i tuff terräng ger inga höjdartider men jag hoppas vara bra förberedd för att springa i delvis blockterräng och tuffa utförslöpor nerför fjäll och även uppför fjäll då de 44 km och 2100 höjdmetrarna ska avverkas i slutet av sommaren.
Och vädret ja det var perfekt att springa i, 8 plusgrader och duggregn. Klockan 10:30 var jag hemma och intog en andra frukost och sen blev det 55 minuters yoga och stretch för att inte bli alltför stel.
I dag är det min dag och andra mammors dag och regnat har uppehåll. Så vi får se om det blir en premiärtur på rullskidor i dag.
Och ni som misströstar: En dag kommer solen!!!
Ha en fin söndag därute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar