Gryning

Gryning

onsdag 13 maj 2015

Styrketräning och gubbfis

Behövde få utlopp för lite energi efter jobbet. Min kropp vill verkligen inte sitta still och efter en dags sittande arbete fick det bli ett styrkepass. Jag är för dålig på att få kontinuitet i det trots att jag egentligen tycker att det är kul. Borde lösa gymkort och träna där, men känner inte att jag vill vara inomhus alltför mycket och jag har ju bänk, skivstång och hantlar hemma, likaså en boxningssäck om jag vill slå lite, så än så länge får det duga.
Svag är jag också så det blir inga höjdarvikter precis och höger axel/arm är svagare sen jag hade en frozen shoulders för några år sedan. Men jag jobbar på att få upp styrkan i den.
Minns så väl när jag var liten och följde pappa när han tränade tyngdlyftning i gamla Esspehuset. Det luktade damm, svett, gubbfis och magnesium och lite skinn då lokalen en gång varit skinnfabrik.
Jag tyckte det var så roligt med tyngdlyftning och jag ville också träna det, men pappa tyckte att jag var för liten. Olympiske bronsmedaljören från Mûnchen 1972 Hans Bettembourg var hos oss en gång och jag var så lycklig att som sexåring få sitta i hans knä. Han var min idol och han var florist precis  som jag, även om jag numer är sjuksköterska.
Ja nu lyfter jag ju inte lika tungt som han men det blev i alla fall dessa övningar jag körde.


3 x 10 hantelpress
3 x 10 bicepscurl
3 x 10 kickback (triceps)
3 x 10 butterfly
3 x 50 Crunch
3 x 30 bencykling (mage)
5 x 10 bänkpress
3 x 30 mag/benväxling rotation med 5 kg hantel.


Och någon gubbfis luktade det inte efteråt :)


Trevlig Kristi Himmelsfärdshelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar