Gryning

Gryning

onsdag 19 mars 2014

Träningstur

Fem i nio stack jag ut genom dörren och ut i snövädret som börjat några minuter innan. Minus sex grader innebar både superunderställ, mitt vackra rosa, tights, Aktiv X-jackan (alltså en Daehlijacka med tryck på som vi har som "arbetskläder" vid våra kurser) mössa och skidhandskar.
Hade på förhand bestämt en runda, och tog småvägarna upp till kyrkan och kärrvägen över till hembygdsgården och vid fotbollsplanerna fick jag lust att avvika min planerade rutt så den blev en kilometer längre. Snöandet tilltog allt mer och lite lurigt på vissa ställen om det skulle vara halt eller inte, kände ett släpp vid kyrkan. Tog sedan upp förbi skidstadion, där spåren är fullt åkbara ännu, och vidare förbi soptippen sen in "nya vägen" och ut på Backselsvägen. Den sträckan var ojämn och halkig så det fick bli at springa i en halv decimeter snö för att hålla sig på benen. Blev ett väldigt trippande denna bit. Kände att jag sprang o spände mig. Snön piskade verkligen i ögonen, men det gick lätt och det roliga var att ju längre jag sprungit desto skönare kändes det. Tog sedan av hemåt nere vid Holarna via lekparken och småvägarna igen. Vid gamla bastun halkade jag till rejält, men höll mig på benen i alla fall. Det blev en skön tur i ett väder som var blåsigt, snöigt, halt och som sagt minusgrader. 16, 4 km blev turen och medelfarten per kilometer blev 5,48 min. totalt 1 h 35 minuter. Skönt pass, och i skrivande stund värmer brasan mycket skönt, vänster överarm gör dock ont, sträckte förmodligen till den när jag halkade. Men allt kan ju inte vara bra, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar