Gryning

Gryning

söndag 23 mars 2014

Vårvinterdag


Härlig årstid som råder, vädret växlar på ett par sekunder. Ena stunden skiner solen och i nästa så snöar det. Riktigt vårväder med andra ord. Solen gör allt för att bryta igenom molnen och ibland får den hjälp av vinden så att det tunga grå drar undan och den vackraste blåa färg som kallas himmelsblå blir synlig. Ja visst är det en underbar tid.
Läste i går på facebook om någon som varit ute i trädgården och jobbat, plockat undan lite vinterris osv. Det kommer jag att vänta med än ett tag, lätt att luras att det blir varmt nu, men hela april med allt vad det innebär i väderväxling är kvar och jag vill inte att mina blommor ska luras att tro att de inte kommer att frysa. Så jag njuter ännu av att låta mina rabatter sova under hösten nedvissna blommor och blad.
Drog istället iväg på en springur med Challe samtidigt som maken tog en promenad ungefär samma stråk som mig. Vi tog bilen till västra sidan älven och jag hoppade ur med vovven lite tidigare för att börja springa. Tog oss upp på Byråsen, ett fritidsområde som inte varit öppet i vinter tyvärr. Svårt att driva små anläggningar om kommunen inte stöttar och det är mycket tråkig för det är ett fantastiskt område där så mycket mer skulle kunna göras. Hursomhelst så sprang vi vägen upp till masten 1,7 km och ca 130 höjdmeter, inte lika brant som upp på Väton, men kan lova att det är lite jobbigt ändå. Mina vader känn ganska rejält efter snöintervallerna och gårdagens springtur i skoterspåren. Kan ju lugnt säga att de gjorde sig påminda uppför backen!!
Att vi sen kom ikapp maken sista raksträckan upp mot masten gjorde ju att Challe skulle ifatt och vi ökade tempot ofrivilligt en aning. Framme hos maken så fick han ta över hunden i kopplet och jag fortsatte de sista 300 metrarna utan hund, vilket jag minsann hörde hela vägen. Han ylade!! som en stucken gris när han inte fick springa med. Grejen är den att han vill att alla ska vara på samma ställe och att då springa med honom förbi någon annan familjemedlem gör honom lätt frustrerad och att då "dra" honom med mig orkade jag inte, det är jobbigt nog utan att ha en hund som vill vänta in den som sackar efter. Jaja, men väl uppe träffades vi igen och han fick hänga med mig och sen fick han vara lös i slalombacken då det var folktomt. Dagens runda var jobbig i backen uppför, men sen tog vi det lugnt och njöt av att vara utomhus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar