Gryning

Gryning

onsdag 26 februari 2014

Abstinens hellre än hjärtmuskleinflammation

Gårdagen var ingen bra dag. Kände mig låg och rent av grinig hela dagen, och egentligen hade jag ingen anledning. Råkade spärra pappas kontokort när jag skulle betala hans räkningar, men det skulle inte ha hetsat upp mig i vanliga fall, men i dag blev det en enorm frustration.
Löjligt, jo jag vet, ingen dog så då ska man inte behöva bli arg. Men jag har väl en aning om vad mitt humör beror på och det är att nu har det gått 3,5 veckor sen jag tränade sist och det tar på mitt humör. Jag får abstinens, mår skitdåligt av att inte få dra in luft djupt i mina lungor. Saknar endorfinerna som gör att jag mår bra. Så är det.
Men jag är tillräckligt förnuftig att jag vet att inte träna med en infektion i kroppen. Allt för många människor har gjort den dumheten och fått en hjärtmuskelinflammation och om det vill sig illa, men för livet på grund av träning med en infektion i kroppen.
Det är många ungdomar som inte förstått det, som tävlat eller tränat i alla fall. Okej, jag kan förstå om inte de fattar hur farligt det är. Men när föräldrar har skällt ut mig som tränare när jag påtalat hur farligt det är då tänker man inte klart. Trots mycket pedagogisk förklaring hur kroppen fungerar och med exempel på personer som fått följdsjukdomar pga detta så låter de ändå barnen tävla.  Att ens barns hälsa inte är viktigare än en ungdomstävling är skrämmande.


Så jag tänker inte träna förrän jag är frisk så är det och de i min närhet får stå ut med att humöret kan bli lite svajigt. Jag har hellre abstinens än en hjärtmuskelinflammation. Nu vågar jag mig ut på promenader i alla fall och snart så ska jag vara helt kurant. Tills dess så får jag ägna mig åt andra saker.
Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar