Gryning

Gryning

måndag 3 februari 2014

Träningspass i regn

Förra inlägget handlade om vädret och dess inverkan på människans humör eller vilja till ett visst väder eller en viss årstid. Detta inlägg kan kanske relateras till vädret och dess inverkan på skidföret.
Efter att ha jobbat helg och då ha en ledig dag just i dag så var planen att åka skidor. Dessutom ville jag åka skate eftersom jag åker ner till Falun och ska köra en teknikträning med min styrelsekamrater i  Dalarnas skidförbund och då i klassisk stil. Tänker visa dem en del av vad som ingår i ungdomstränarutbildningen så de vet vad vi sysslar med. Där för ville jag åka skate i dag på förmiddagen. Tog mina skateskidor som jag kom på att jag åkt på ett par gånger just när snön kommit och det var ju konstsnö dessutom och väldigt skitig snö. Åkte upp till Kruthuset, eller ja, de finns ju inte längre men namnet får leva vidare. Bestämt mig för att åka två varv på Skinnarloppsspåret därifrån, dv 28 km. Märkte omgående att glidet var noll, inte en människa var ute, plus 1 grad och lätt regn!!! Ja, det är alltså nu som jag ska börja bli negativ och tänka på att jag önskar sol, 10 minusgrader och hårt, fast underlag där manchestern gör att skidorna glider lätt över snön och jag kan känna att jag är en örn som flyger fram, stark och lätt i vinden. Eller? Nej, skulle man göra det så skulle jag strax hänga med huvudet, tycka att det är pest och pina att åka eftersom jag verkligen inte glider en decimeter gratis, jag sjunker ner i underlaget trots at jag inte är alltför tung och regnet piskar i ansiktet. Men då är det läge att bita ihop, plocka fram de positiva tankarna och fokusera på att de här träningspassen är extremt nyttiga för själ och hälsa och att när sen solen kommer då vet jag att jag kan flyga fram, för i dag slet jag ont trots att jag åkte lugnt. Försökte åka tekniskt rätt och gå med olika hängarm först för att verkligen avlasta och använda hela kroppens i dag obefintliga muskler. Men jag höll min plan och jag njöt faktiskt av skidturen och jag drack upp all vätska i mitt vätskebälte. Bara det att dricka allt jag hade med var en vinst och en bra bedrift av mig. Jag är urusel på att dricka, men jag övar på det med.
Så ett gott råd är att gilla läget oavsett väder, underlag eller spår för då kan allt bara bli bättre och nu ser jag framemot ett skidpass på Lugnet i plusgrader och nysnö och frågan är om jag kan få till en perfekt vallning så det inte fryser under eller blir bakhalt för i kväll ska mina kollegor i styrelsen få åka utan stavar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar