Gryning

Gryning

fredag 7 juni 2013

Äntligen har jag sett den!!

Klockan är  06.06 och solen skiner, jag är på väg till jobbet och som alltid har jag full koll på om något rör sig längs vägrenar, kalhyggen och andra öppningar. Den här årstiden uppehåller sig älgarna gärna vid vägkanten och äter av lövslyt.

Svänger vänster genom kurvan en liten bit innan Vimo och där på höger sida vid tjärnen står HAN.
Björnen jag väntat på att få se i det fria i så många år. Den står stilla och dricker vatten ur tjärn, solen speglar sig i vattenbrynet och bilden är så fullkomlig. Jag nästintill tvärnitar, ser björnen vända om och snabbt galoppera in i skogen och ögonblicket är över. Då kollar jag backspegel och inser att det kunde gått illa om någon varit bakom mig, men det är tack och lov inte mycket trafik vid den tiden.

För två år sedan såg en varg springa över vägen strax efter Tyngen, så jag får en del naturuplevelser även när jag åker bil till jobbet. Älgar, rådjur, rävar, grävling, fåglar och till och med en orm som slingrade sig över vägen har jag sett i år på väg på jobbet.

Men BJÖRNEN är det största och den som givit mig ett vackert minne i min hjärna för att fotografera det hann jag inte, men minnet av bilden med björrnen vid tjärnens bortre myrkant och solens glittriga sken över tjärnen, den behåller jag!

Trevlig fredagkväll önskar jag er :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar