Gryning

Gryning

måndag 9 september 2013

Den fula mattan

Halsont!! Två dagar med halsont, men ingen snuva eller feber. Bara att ta det lugnt och vila med andra ord. Har i alla fall haft en avkopplande helg med skogsvandring i sakta mak. Exkursion i Yttermalung med Qvarnstensgruvans Vänner för att kolla gamla stenbrott och gruvhål i Bussuggsberget.
Har även hunnit måla utsidan på verandafönstren och runt den inglasade balkongen på övervåningen. Det var jättebra att det blev gjort så lite halsont gör att jag håller mig hemma och utför sådana sysslor :)
Har även torkat fönstren i sovrummet och blå rummet, helt fantastiskt vad man kan hinna med. Dessutom har vi nu flyttat ut garderoberna från sovrummet, ja inte de väggfasta då utan de riktigt anskrämligt fula som stod lösa och skymde det vackra hörnet i sovrummet. Det är höst nu, SEPTEMBER, och det innebär att vid dåligt väder ska renovering av sovrummet påbörjas. Nu sken solen och det var 24 plusgrader igår, men vi tog ändå ett ryck och ställde in garderoberna på kontoret. Sen får vi se om de ska ratas och slängas eller hur vi gör. In i sovrummet ska de INTE igen.
Nu är det två stolar, vår säng och två sängbord samt den vackra gamla spegelbyrån kvar därinne som ska tas ut. Tanken är att vi har vårt sovrum på nedre botten under tiden rummet renoveras. Skönt att vi har flera rum som kan användas under tiden. Lite för mycket möbler finns dock och jag har ju så svårt för att göra mig av med något. Kanske vi ska måla om sängen eller köpa ny, men det bär emot lite när grejerna funkar så färg är ett alternativ.
Mattan är lätt att ta bort, spiken däremot? Ja det visar sig. UT ska den i alla fall!!

Den fula orangebruna mattan som farmors syster Hilda la in på 70-talet ska ut, äntligen ska den UT. För 8 år sedan när vi flyttade hit rullade jag ihop den och skulle kasta den. Då hade vi inte tid med att ta fram trägolvet som döljs under den fula och med miljoner spik fastsatta masoniten pga av att vi var tvungna att riva ut trossbotten i köket i första hand. Så med ett stampat jordgolv i köket så fick inte sovrummet så hög prioritet. Men jag tänkte att vi lägger ett billigt klickgolv i väntan på såpskurat trägolv. Hm, det visade sig inte vara så lätt då golvet inte var plant. Nähä, då tar vi en billig plastmatta tillsvidare då. Ja, sagt och gjort, jag beställde mattan i en av våra färgbutiker i byn och den skulle komma inom 2 dagar. Perfekt så vi kunde lägga in den innan vi flyttade in.
Två dagar gick, men mattan vara slut på centrallagret. Nu var det lördag. Beställde då en ny, en annan och den skulle komma på tisdag. Glad i hågen åker jag dit på tisdag och ska hämta mattan.
Vad händer då??? Jo de har glömt att beställa mattan!!!!
GRRRR, nu är jag inte glad längre och tackar vänligt men bestämt NEJ och säger att jag ingen matta vill ha. Åker därefter till andra mattaffären i byn och de kan fixa den första mattan som i andra butiken var slut. Är ni verkligen säkra på det frågar jag och berättar att den var slut från lager i den andra butiken. Jo det är inga problem kom tillbaka på torsdag så har du mattan här. Vi grejar det!
Kanon tänker jag då blir vi klara och kan göra färdigt innan inflyttning.
Åker dit på torsdag för att hämta mattan,
men tror ni att mattan finns???
NEJ, DET KOM INGEN MATTA för den var SLUT!!!! Ja, men det var ju det jag sa, att den var slut på centrallagret, men de lyssnade inte på mej utan skulle lösa det. Nu var det då torsdag och massor av dagar hade runnit iväg och jag står utan matta. Då är jag ganska så frustrerad kan jag säga. 'åker hem säger till min älskade make att nu har HUSET TALAT, alla som bott här under 240 år har PROTESTERAT. Det ska inte in någon plastmatta i sovrummet utan vid rätt tidpunkt ska trägolvet fram. Så sagt och gjort, jag rullar ut den FULA brunoranga heltäckningsmattan igen och lyssnar på mitt hjärtas röst och mina gamla släktingar som brukar dra i rullgardinen på kvällen när vi ska sova.
Nu har den legat i åtta år och nu snart ska den ut. Ja , den ska UT!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar