Gryning

Gryning

tisdag 3 september 2013

Tankens kraft

Vaknar upp till en solig septemberdag där dimman ligger lätt svept över älven och lindorna. Dagen ser ut att bli fantastisk vacker och jag avgör också om den ska bli bra.

Jag har möjlighet att välja om dagen ska bli som jag vill eller om jag ska låta den bara gå mig ur händerna. Okej, allt yttre kan jag inte påverka, jag kan exempelvis inte påverka andras göromål eller tankar. De kan påverka mig, men jag väljer OM det ska påverka mig. Jag kan heller inte påverka eventuella olyckor andra orsakar, jag kan inte påverka väder eller sjukdomar som kan drabba mig, närstående eller andra som jag exempelvis vårdar. Men jag kan välja hur jag hanterar dem. Jag kan med tankens kraft, med min vilja bestämma mig för att andras eventuella dåliga humör inte ska påverka mig.
Så även om det regnar så kan jag njuta av de droppar som faller, som gör att jag kan ägna dagen åt göromål inomhus, till tid och eftertanke under en filt med en intressant bok i soffan och en varm kopp kaffe. Låter helt underbart, eller hur?
Nu är det inte så lätt alla gånger, det vet jag. Det har hänt alltför mycket ondska, bråd död, olyckor, sjukdomar och ledsamheter i min närmaste familje- och vänkrets, så jag har sannerligen fått min tillvaro raserad alltför många gånger. Det är inte alltid tankens kraft räcker till. Du måste få bryta ihop, gråta och skrika och vara bara liten och bli tröstad. Ingen människa kan vara glad jämt. Ingen människa kan vara på topp jämt. Ingen människa kan äta nyttigt varje dag, inte träna varje dag. Du måste inte, le åt alla du möter varje dag. Även om det oftast är så, att om du ler, så hjälper det kanske även den dagen när livet är på botten, när det är pest och du inte vet om du ska överleva dagen. Men bryt ihop, visa dig liten, prata med någon som du litar på och har förtroende för och knyt sen näven och samla mod och kraft att övervinna det onda, övervinn det som tär på dig och låt inte det onda vinna över dig. Tänk på alla dem som finns runt dig, på alla som likt en spindelväv är beroende av dig på ett eller annat sätt. De förväntar sig att du finns, de påverkas av dig, de dras ner av dig och ditt handlande om du inte tar upp kampen mot det onda. Det finns bara en väg att gå och det är att välja livet, att välja att kämpa och strida för din rätt och ditt liv och mot sjukdom och olyckor. Med hjälp av TANKENS KRAFT så har du möjlighet att välja hur ditt liv till viss del ska se ut. Du kan som sagt inte påverka allt, men du kan påverka och bestämma dig för att göra det bästa av livet.

Idag vaknar jag alltså till en vacker septemberdag, solen skiner, kaffet är snart uppdrucket, värmeljusen sprider åtminstone i tanken lite värme och mest av allt så värmer en gosig liten vovve mina fötter. Jag gläder mig åt att jag har min fina familj, mitt hem, ett arbete jag trivs med och att jag kan ta mig ut i skogen en dag som denna där vi ska njuta en långpromenad bland alltmer gulnande löv och klar härlig höstluft i solen sken. Ödmjukt är jag tacksam över livet som just nu är snällt mot oss, men jag är också medveten om hur snabbt ett liv kan slås i spillror, hur snabbt en olycka kan hända, hur snabbt allt ställs på sin spets. Vi har varit där alltför många gånger för att jag ska ta livet förgivet. Därför skänker jag en tanke till dem som just nu kämpar för sina liv och mot sina svårigheter. Alla har vi någon gång upplevt dem och NJUT därför av livet och LEV det liv ni vill leva medan tid är.
Min varmaste kramar till er alla där ute. Nu går jag ut i solen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar