Gryning

Gryning

onsdag 25 september 2013

Haftahedarna

"Mamma" vad ska Du göra?
"Vet inte, hur så? Tänkte du springa"
"Ja, vill du vara med?"
                                                                                                                                                                          ( Herrekäranån, såklart så länge mina barn vill springa med sin mamma så gör jag ju det. Det är en ära att de vill ha en tant med sig)


Vi bestämmer oss för att dra ner till Haftahedarna som
utgörs av en vidsträckt isälvsavlagring intill Västerdalälven vid mellan Yttermalung och Äppelbo på Västerdalälvens västra sida. Marken består av flygsand och ligger som dynfält och sägs vara landets
enda större sådant ovan högsta kustlinjen, söder om polcirkeln. I området finns en rullstensås som är en del av Malungsåsen.
 
 
Vi stack i väg efter en något slingrande stig som leder fram till Åstjärn och där finns en slogbod med grillplats för den som vill. En tjärn som inbjuder till fiske. Här går stigen brant upp på en av rullstensåsarna som stigen slingrar sig längs efter och man springer högt ovan vattnet under ett antal hundra meter och det är mycket naturskönt och fin stig att ta sig fram på. Längre fram på åsen finns en postlåda med en bok i där man kan skriva sina namn. Nu måste det ha varit en lång person som satt upp den, för jag når i alla fall inte ner till botten i den och kan ta upp någon penna, så vi skippar det.
Efter ett par kilometer korsar spåret vägen mot Granåbron dvs Äppelbo/Tyngsjökorset och sen är resterande sträcka av leden på nedsidan vägen och leder genom den fina marken länges åsar som går mellan långsträckta guldgula myrar och genom trolsk skog och väl där passerar man en grusväg och vips är man nere vid Kvisset.
 
 
 
Varje gång jag kommer hit så tänker jag att man skulle bada, fast jag har faktiskt aldrig sprungit på hösten för just i dag vill jag inte. men det är en fin vik som leder in från forsen, där är det lugnvatten och sanden är så mjuk och skön. Finns en grillplats och en slogbod här och jag det är område som skulle kunna nyttjas mer. Solens sänker sig ner över vattnet och det är så fint som man bara kan förstå om man varit här. Vi stannar och tar lite bilder och det värmer i mitt mammahjärta då jag vet att jag fått mina barn att uppskatta det sköna med naturen. Att de trivs ute i det fria med enkelheten och skönheten som skapats från urminnes tider.
 
 
 
Smiter i väg längre ut mot forsen för att ta några bilder och på våren när vattenståndet är högre är det ännu vackrare här, men det får ni upptäcka själva.
Vi springer vidare norrut längs älven och i gammelskogen. Det finns ett par gamla fångstgropar i området som passeras innan vi så småningom kommer fram till bilen. Ett par hundra meter innan dess knakar det till i skogen och vi ser två älgar sticka iväg, en till verkar sticka åt ett annat håll men den hördes bara. Det är inte bara vi tvåbenta som gillar området. För två - tre år sedan när jag o min kusin sprang här då såg vi färska björnspår och för några veckor sedan tog vargen en shettisponny som gick på skogsbete i närheten.
Det kan alltså vara både en rofylld och nervkittlande samt naturskön plats att vandra eller springa på. Ännu en plats att utforska för er som ännu inte varit här. Leden/stigen är ca 9 km lång.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar