Gryning

Gryning

onsdag 25 september 2013

Nalle?

Gått en skogspromenad med Challevovven som jag lånar när hans matte tar hand om busungar i skolan i dag. Morgonen var kall, men klar minus en grad och klarblå himmel. Jag har ju förmånen att ha skogen som närmsta grannen och stigen går därför direkt från tomten. Enkelt och bekvämt om man vill.
I dag valde vi eller rättare sagt jag att ta till höger uppe vid den lilla öppningen som är några hundra meter upp i skogen. En plats där korna samlades om kvällarna och där pappa och deras grannar hämtade hem sina kor och sen gick till varsitt fjös dvs. ladugård om ni inte förstår språket :)

Stigen till höger brukar vara lite blöt men sommarens torra väder har gjort att det är fint att gå nu och när man går där kommer man förbi "Amerika". Jo, det är faktiskt sant! Det har pappa sagt. "Amerika" ligger där alldeles till höger om stigen. Det är så att när pappa var liten så var det som en liten vattenpöl där, stor nog för att små grabbar skulle kunna åka skridskor där. så vid första kylan så förs denna lilla lok/pöl mycket fort och då åkte de skridskor där tills Mngsviken eller Lissviken på Västerdalälven var tilläckligt frusen. Barnen i byn kallade alltså denna pöl för "Amerika".

Viker av upp mot berget och den lilla stig som leder upp mot myren på höjden, nu vet ni precis var jag är, eller hur?? De har visst placerat en saltsten mitt på hårdbacken vid sidan av stigen. Konstig placering tycker jag, men det är väl nära till väg så de kanske fann den platsen som lättillgänglig. Hursomhelst så tvärnitar Challe, nu vägrar han gå längre. Han står och vädrar och tvärvägrar hur jag än drar i kopplet.
Vad luktar det??? Vill inte.
Jag sätter mig på huk och lockar och han kryper upp intill mig. Efter ett tag går vi vidare men det är väldigt motvilligt. Det är inte likt den här glada hunden att inte vilja gå, men vi viker av från stigen och går fritt i skogen istället och då blir det bättre. I dag letar vi efter en kall källa som ska finnas någonstans mellan stigarna enligt min gamla svenskalärare. Utgår ifrån att den borde ligga längs bäcken, men jag går bet så vi vänder hemåt igen.
 
Då stöter vi på en del intressanta spår. Kan det vara, eller? Är det därför Challe ville vända?
Ja, jag söker efter bajset men hittar inget så jag vet inte säkert, men grannen sa att en annan jägare i byn hört nallen tidigare i veckan. Fasen, jag vill ju se den också!!!
 
Nalle??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar