Gryning

Gryning

tisdag 29 oktober 2013

Min barndoms somrar vid sela

Min barndoms somrar tillbringades vid fäboden, ibland med mor och far, ibland med farmor och farfar. Det var liksom så vi barn fick uppleva våra somrar, bland kor och sommarblommor på skogsängarna. Metandes efter aborrar i sjön, synade mjärden eller fiskenäten på morgonen.
Att åka utomlands som dagens barn gör fanns liksom inte på kartan på den tiden, trots att jag inte fyllt hundra år ännu.
Att få vara själv med farmor vid "sela" var ett riktigt äventyr när man var liten. Dagarna man minns var soliga och vi åt pannkaka med grädde och sylt. Grädde som farmor vispade på den vi köpt av Helny. Helny var den goa tanten på andra vallen som hade två kor och ofta två eller tre kalvar. Minns den rödbruna kon som hette Rölla och den vita med lite svarta prickar som jag tror hette Docka. Det var så roligt att få ta mjölkkrukan och springa iväg längs stigen upp till korna och gå in och lukta och gosa med kalvarna. Ibland hände det att man fick mjölka tillsammans med Helny, men då gällde det at vara på plats i tid så hon inte redan hunnit göra det. När man skulle mjölka var det viktigt att tvätta händerna först, sen skulle kons spenar tvättas och man fick klappa kon lite. Därefter skulle man sitta på den trebenade pallen och hålla hinken mellan benen som Helny gjorde. Den fick ju inte stå på golvet, då kunde bakterier komma i mjölken. Jag var ju för liten att kunna ha hinken på det sättet, så Helny satt med hinken i knä och jag stod på huk och drog och kramade en spene med varje hand. Kan än i dag höra ljudet av mjölken som slår i zinkhinkens kant eller botten.

Här fanns en bänk där  mjölken barbetades
 
Fjöset där korna sov på natten
 
På kvällarna stod man nere vid sjön och borstade tänderna samtidigt som farmor plockade ut sina tänder!!! Alltså, jag var såå fascinerad av att farmor kunde plocka ut dom och borsta dem i handen. Och sen stoppa dem i ett vattenglas!!
På kvällarna kom Nils med hunden Packe från andra vallen för att spela kort med farmor och farfar och Gustaf o Mimmi. Gustaf var farmors lillebror och Mimmi var hans snälla fru. De hade stugan mittemot. De spelade alltid kort med pengar, och farmor hade kortpengarna i en burk ovanför fönstret. Det var ettöringar, tvåöringar, femöringar, tioöringar och tjugofemöringar. Jag fick bara vara uppe en stund när de spelade, sen fick jag gå o sova och då låg Packe, karelsk björnhund på golvet nedanför sängen.
Eftersom korna gick på sommarbete på skogen så var alla fäbodstugor inhägnade och vi hade en grind nedanför oss. När Dagny och Anders eller Ingrid och Gösta eller Lilly och Sven kom så fick man springa dit och öppna grinden. Då var man glad för då fick man en grindslant. Ibland 10 öre men var de snälla så blev det 25 öre. Då var man glad.
Ja, så var barndomens somrar på min tid, en lycklig härlig tid när vi badade i viken i sjön och inte i Medelhavet. En tid när inga sorger och bekymmer fanns i ett litet flickebarn.

                                                            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar