Gryning

Gryning

måndag 28 oktober 2013

Släktforskning mitt stora intresse

Måns Månsson f. 1833 var gårdfarihandlare

Min mormors farfar hette Måns Månsson och kom från Skåne. En skåning i Malung på den tiden var mycket originellt. Hans dialekt skiljde sig mycket från vårt Malungsmål. Han hade hustru och två barn med när han flyttade till min hemby år 1866. Hustrun dog ett år senare och Måns gifter om sig och får flera barn, bland annat sonen Lars Fredrik som var min mormors far. Jag har släktforskat som novis till och från sen jag var 12-13 år och alltid fascinerats av mina mor- och farföräldrars berättelser.
Nu har jag kartlagt alla ställen och orter som Måns bott på från födelse till död. Synd är dock att det ingenstans framgår vad han arbetat med när han bodde i Malmö och vad som gjorde att han tog sin familj och flyttade till Malung i en tid då det var nödår.
Att resa i kyrkoarkiven är oerhört spännande och man glömmer tid och rum. Det finns allt möjligt att läsa..........
Utdrag ur kyrkobok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar