Gryning

fredag 18 oktober 2013

Vandring och cykling två härliga sätt att ta sig fram

Kärlek i sanden

Vi testade en stig men den tog slut. Jag, kan ni tänka att JAG sa att vi borde vända.
Vi gjorden en vandring norrut längs stranden men vägen tog slut. Det stoppar ju inte oss, kollade ín kartan och började klättringen över ett berg med brant stup ner mot havet, men absolut ingen fara. Väl över berget där vi faktiskt mötte en tysk man med fru. Ja frun hade valt att stanna vid vägs ände då stigen var mkt brant. Tänk att det finns fler galningar!! Han var ute på geo catching. Vi hade en fantastisk dag och var borta drygt 8 timmar men då käkade vi lunch i nästan en timma. Tyvärr visade det sig att den väg vi skulle ta över berget låg på privat mark så vi skulle få gå en stor huvudled tillbaka, men vad gör man när den väg vi kom från var alltför brant för att klättra nerför. Dock visade det sig att huvudleden gick genom en tunnel!!. Jaha då fortsatte vi mot nästa samhälle/stad där det skulle finas en mindre väg att ta. Stackars maken var trött nu så vi köpslog lite om alternativ och jag gick lovade honom att om inte den vägen fanns skulle vi ta en taxi hem. Gissa om  jag blev lycklig när vägen fanns!! Haha jag vann, vi gick hem och vi tog ett dopp i havet på vägen hem, men sen var älsklingen trött. Men en helt fantastisk dag med närmare 4 mil runt enormt vackra omgivningar.

Maken på väg ner o tysken på väg upp
                                                      Brant utför men otrolig utsikt
                                                                         Lunch
                                                              Torre de Canyamel
                                                      Vi ska bortom bergen igen.........

Hyrde MTB en dag och drog söderut mot Porto Cristo för att bl.a. besöka drakgrottorna “Cuevas del Drach”. Den imponerande droppstensgrottan finns på 25 meters djup och är 2,5 km lång. I slutet av grottan finns en underjordisk sjö där det hölls en konsert och ljusshow. Vi hade tur som kom dit precis när det var dags att gå in. Absolut något att rekommendera. Vi fortsatte längs kusten söderut på ön och tog sedan inlandet hemåt. Vi hade en mycket fin dag och var ute i 7,5 timmar. Önskar at vi hade mera tid att cykla runt men det får bli en annan gång.