Gryning

Gryning

söndag 24 november 2013

Det egna ansvaret


Läser och begrundar, tänker och funderar, vrider och vänder, formulerar ord till meningar, meningar som ska innehålla en mening och ett budskap på något sätt. Kan egentligen bara komma fram till en fråga...eller är det fler?

Var finns det egna ansvaret?

Det sägs att förr var det dans på hotellet på onsdagskvällarna och på parken på lördagkvällarna och kanske i närliggande samhälle på fredagar.
Bingo på söndagar
Bio minst tre, fyra kvällar per vecka med matiné på söndag och vuxenfilm på kvällen.
Det fanns konditori med öppettid på kvällar och kiosker på flera ställen.
Folk umgicks och hälsade på hemma hos varandra.
Idag umgås man via mobilen, via Instagram och Facebook eller som jag som skriver på en blogg just nu.
Man ser film på datorn, man "hänger" men alla sitter med varsin mobil, eller har jag fel?? Jag hoppas det.

Man behöver inte gå ut för att handla nästan för det går att klicka hem det mesta på nätet. Lättvindigt och praktiskt, och Ja, jag gör det också, men då kan vi inte bli förvånade att butiker lägger ner i centrum. Vi kan inte klaga på att kommunen eller samhället inget gör. Det är VI, du och jag, alla som är samhället, som är kommunen. Vi har alla ett ansvar för oss själva, inte bara kommunen (som ju ändå är du och jag).
Var finns det egna ansvaret, Var finns den egna drivkraften att starta aktiviteter, att dra ihop ett gäng och göra något?

Varför ska någon annan alltid göra det?

Eller som en som hade högt blodtryck och någon frågade honom hur det var. Varpå han svarar
"-Dom har inte fått ner det "
Va-vem har inte fått ner det
Jo doktorn, han har inte fått ner mitt blodtryck."

Var finns då det egna ansvaret, för med kost och motion kan man åtminstone göra något själv även om det självklart inte alltid räcker. Okej, visst lätt för mig att säga, men vissa åker enbart bil, skiter i vad de stoppar i sig, är överviktiga och har aldrig gått en meter i onödan. Men det är doktorn som inte fått ner blodtrycket....

Var finns då det egna ansvaret?

Eller som mamman till barnet som var med på Barnens skidskola och ville att vi skulle hålla på en halvtimme längre så att hon han att handla innan hon hämtade sitt barn, för det var så jobbigt att ha honom med.

Alltså hur tänker man då?

Nej, istället för att klaga på att inget finns att göra, att kommunen eller samhället inget gör för ungdomar, äldre osv. gör det själv. Engagera er! För många av er tycker ju ändå att de som gör något gör fel.

Se er omkring, ta fram det som fungerar bra där ni bor, se vilken vacker natur som finns runt er och tänk istället
Vad kan jag bidra med för att jag ska trivas eller att fler vill flytta hit och trivas i vår bygd

Till sjunde och sist det är ändå DU ja just DU som bestämmer hur DITT liv ska bli utifrån dina förutsättningar. Dessa är olika för alla, men vi har ett eget val, ett eget ansvar.

Tack för ordet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar