Gryning

Gryning

fredag 22 november 2013

En 81 årings träningsplanering

Pappa och jag har haft en trevlig pratstund i dag, vilket vi har för det mesta när vi ses. Ses gör vi ofta dessutom. Idag bestod samtalsämnet av träning, vilket heller inte är så ovanligt.

Han hade varit ute och sprungit ca 15 km, men numer går han ibland också, så idag blev han ute i två timmar. Ganska okej tycker jag för en 81 åring. Okej??? Det är faktiskt sjukt bra för en man i hans ålder, självklart tycker jag det. Han berättar vidare att han gör två sådana pass per vecka och sedan kör han ett intervallpass löpning. Jajemen han kan ta sig ur komfortzonen och plåga sig han. "Bra för cirkulationen". Jo det är sant, du har en poäng där pappa!
Han kör 6x3,5, dvs. 6 stycken 3,5 minuters intervaller för det är som sagt bra. Sen är det då styrketräning två gånger per veka. "Det borde alla köra" tycker han. Jag är benägen att hålla med, han är klok min far. Så 5 pass per vecka, mer än mig kan jag säga.

"Om inte jag tränade skulle jag inte orka klippa gräsmattan, skotta snö och hugga ved och allt annat som ska göras i ett hem". Klok tanke igen, andra måste vila för att orka. Men tänk om de förstod i tidig ålder att med lite styrketräning så kanske benen håller att resa sig upp ur stolen osv. Men jaja alla gör som de vill. Pappa han tycker att han har bättre kvalitet på livet genom att han tränar, men tillägger
samtidigt att det är ingen garanti för att han ska bli 100 år, bara att han mår bra och orkar göra det han vill så länge han lever.
Nu behöver ju inte alla träna såsom far, men lite daglig motion skadar inte.

Pappa kör bara fyra övningar när han kör styrka  två pass i veckan på ca 45 minuter. Det är expanderdrag för att det är likt stakningen, då han inte åkt rullskidor på första gången sen rullskidor tillverkades. Bicepscurl med hantel med lätt vikt ca 7 kg och 6 x 4 set. Därefter kör han drag med stång till bröstet, förr gjorde han frivänding också, men nu stannar han innan vändningen då han tycker att dt påfrestar hans handleder. Tack för det pappa att du tänker efter lite också! Här kör han ca 30- 40 kg. Men han brukar börja med att köra marklyft, givetvis värmer han upp innan men sen brukar det bli 4 x 4 set på 80-90 kg.

 90 kilo!!!! hur många 81 åringar fixar det? Jag är grymt imponerad och stolt över min pappa. Nu tycker inte pappa att 90 kilo är så tungt men han är rädd om sitt knä och tycker att det inte finns någon anledning att i sin ålder lägga på mer på skivstången. Det var skillnad när jag tävlade,tycker far.

Nu vet jag såklart att det finns många krutgubbar och gummor i vårt avlånga land och jag tycker att det är så coolt när de ger sig ut och tränar. Pappa är definitivt unik med att träna, men han är unik för mig, för han är MIN PAPPA som givit mig så otroligt mycket kärlek och värme och såklart gör ännu.

                                Pappa tv och Göte th på Skinnarloppet. Göte är något år yngre
                                Två gubbar som gillar träning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar