Gryning

Gryning

lördag 28 december 2013

Att planera är halva nöjet

Att planera är halva nöjet, läsa kartor, göra packlistor, planera maten och att sen minimera packningen så mycket som möjligt. Först tänkte jag Sarek, men det är så långt dit och i vår/sommar har vi annat spännande på gång så jag vill inte åka så långt bort. Hemavan var ett annat alternativ, men nu har jag ändrat mig igen. Det är skönt att kunna vara flexibel i tanken och de andra platserna finns kvar till ett annat år. Så det blir fina Jämtlandsfjällen, finns så mycket kvar att vandra på och uppleva.

Startplats får bli Storulvån och sedan Blåhammaren- Stroerikvollen-Nedalshyttan- Ekorrpasset-Sylarna och Storulvån. Hoppas bara vädret tillåter detta nu så inte snön ligger kvar och det är stora vattendrag, för då får vi tänka om igen. Med tidig semester i år så kan ju allt hända, det har vi erfarenhet av vid en tidigare vandring så broar var bortsköljda och snön låg kvar och is på fjällsjöar vid midsommartid. Så vi får se om vi kan hedra Armfeldts karoliner och bitvis vandra på historisk mark. Jag vill inte frysa ihjäl som de 3000 man gjorde när de var på fälttåg mot Trondheim 1718-1719. För er som vill läsa mer om dessa strapatser följ länken http://www.karoliner.com/

Har även en annan tur inplanerad också tillsammans med Karin. Det ska bli en löptur på fjället mellan Bydalen och Vallbo med övernattning i Anaris. Ska bli mycket spännande, en sträckning som är ny för mig i alla fall mellan Bydalen o Anasjön. Så sommaren kommer att bjuda på en del aktivitet om allt går som planerat. Väntar med spänning på ryggsäcken jag beställde för några dagar sen, hoppas på att den passar min rygg. Den andra jag trodde skulle vara bra att springa med var för stor. Sidenlakan o handduk fick jag i present av barnen så de väger inte många gram. Att packa för den turen kräver väldig mycket planering för att ryggan ska bli så lätt som möjligt.
Roligt är det!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar