Gryning

Gryning

tisdag 3 december 2013

Advent är lika med ankomst

 
 Advent betyder ankomst på latin. Egentligen är det adventus Domini", alltså Herrens ankomst. Visste ni det? Adventstiden med sina fyra söndagar tillkom under 500- och 600-talen. Man ville förbereda sig ordentligt inför julen genom att fasta och fyra veckor var vad man hann med om första söndagen i advent var den söndag som inträffade närmast 30 november. Hur många är det som fastar innan jul nuförtiden? Ja, inte gör då jag. Däremot brukar jag gå till julottan, om det passar. Jag liksom börjar min födelsedag då, jag o Jesus är födda på juldagsmorgonen när dagen började gry. Julevangeliet brukar jag också läsa. Vem mer än jag? Jag vill liksom ha kvar några gamla seder, lite tid till eftertanke och inte enbart julskinka, Kalle Anka och julklappar. Jag vill känna gemenskap med mina kära och familjen viktigare än något annat.

 

  Jag hoppas få personligt handskrivna julkort på gammeldags äkta vis och lägga i min egenhändigt broderade Julpost bonad

 Jag önskar Er Alla en underbar Advent, och stressa inte ihjäl er med bak och stök, julen kommer ändå och tänk efter vad som är värt något, vad som betyder mest för Dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar