Gryning

Gryning

onsdag 11 december 2013

Släktforskning

Ett av mina stora intressen är släktforskning. Det har jag sysslat med sen jag var i 11-12 års ålder
. Har alltid tyckt om att lyssna till de äldres berättelser. Till deras livshistoria och leva mig in i hur deras barndom och uppväxt kan ha tett sig. Har läst släktforskning på universitet för att kunna få mera kunskap om olika sökvägar samt verkligen ta mig tid att arbeta med mina anfäder. Men vad som är viktigt inom släktforskningen är att prata med sina släktingar och fråga dem om deras historia och få ner den på pränt. En annan mycket viktig sak är att skriva namn och datum på fotografier som de äldre har, men även sina egna. Det är så lätt att tänka att man vet, men sen går åren och man glömmer och särskilt när den äldre generationen är borta då faller en del saker och namn i glömska.
Nedan kan vi se ett foto taget från kyrktornet i samhället. Där kan man bland annat se prostgården där min far föddes 1932. Min farmors far och mor var arrendator av kyrkan under 18 år. Huset revs när jag gick i Kyrkskolan, men jag minns att det stod tomt och en syrenhäck omgärdade huset och vid trappen växte förgätmigej. Idag är det kyrkogård där huset stod och min farmor och farfars grav ligger bara ett tiotal meter från där huset en gång stod.
 
 
Församlingshemmet och prostgården som numer är riven. Ganska obebyggt i Backbyn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar