Gryning

Gryning

måndag 30 december 2013

Nyårslöften

I morgon är det Nyårsafton, årets sista dag. En dag, ett år som aldrig kommer åter. Ett helt år har återigen gått och jag hoppas att ni levt det året. Ja såklart att ni levt. Men nu menar jag levt, att ni känt att ni har levt det liv som ni vill göra. Att ni inte enbart längtar efter något annat. Att ni inte bara tänkt att sen ska jag göra det. För en dag är SEN förbi, en dag är det försent och då har man aldrig levt det liv man ville leva, eller man har inte gjort det man önskade göra.
Ja det är ju jättelätt att sitta här och skriva om hur man bör göra, men jag har i alla fall kommit så långt i mitt liv att jag skiter i dammtussar och tvättkorgar. Strykning av kläder är då ett minne blott, även om det nästan alltid varit det. Jag drar hellre på mig träningskläderna eller skogskläderna och sticker ut på en runda som kan få bli både en och två timmar lång och ibland letar jag mig hem i mörkret för skogen är mitt paradis och jag trivs sååå mycket bättre där än bland trängsel i storstadens butiker. Så försöker jag leva mitt liv och jag önskar och hoppas att alla lever det liv ni vill, inte vad normen förväntar oss att leva. För det är ju jag (och ni) som ska må bra och om jag mår bra då speglas det även på dem runt mig eller hur?

Ja och då är det alltså Nyårsafton i morgon och då ska nyårslöften ges. Och så brukar dessa brytas efter någon vecka. Känns det igen?
Men ge er då i löfte att ni ska leva det liv ni vill leva. Tänk efter vad som är viktigast i livet för er skull och gör det utifrån era förutsättningar. Ett löfte ska vara genomtänkt och väl reflekterat över VAD som ska lovas, HUR löftet ska kunna göras, NÄR målet med löftet ska vara uppnått och framförallt VARFÖR jag ska ge detta löfte. Och just VARFÖR är faktiskt det man bör fundera över mest. Varför vill jag detta?? Vet man det svaret då bör motivationen vara så stor at jag "offrar" vissa saker för att jag ska hålla mitt löfte.
Jag planerar i alla fall och sparar nu för att nå en dröm jag har även om den inte kommer att förverkligas under 2014, men vägen ditt är en del av målet. Så jag önskar er lycka till med era löften och glöm inte bort att leva livet, inte bara delta i livet.

Hade visst inga skidor på mig, men man kan ju alltid drömma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar