Gryning

Gryning

lördag 21 december 2013

Härlig lördag

Morgonmys och julkalender med barn och barnbarn var en fin start på dagen. Sista julklapparna är inhandlade och jag läser hur andra stressar vidare i galenskaperna. Själv känner jag mig lugn och rofylld. Julkakorna jag bakade för några helger sen samt saffrans- och kardemummakakan får räcka som bröd. En pepparkakasburka kan vi köpa. Sillen är klar och grötriset inhandlat. Sen ska julskinka köpas i morgon, köttfärsen tinas o köttbullar rullas, en Jansson ska göras. Jag kan handla eller så får maken låna mitt kort sen är det ju han som gör julmaten i alla fall. Det är liksom något som han fick lov att göra när jag jobbade i blomsterhandlen. Och varför ändra ett vinnande koncept??
Mitt jobb är att hämta hem julgranen från skogen och jag har tre granar att välja på sen tidigare. Men då vi har en hund på 1,5 år som julgäst och som tror att han är en liten krabat men i själva verket är i labbestorlek så tror jag att vi skippar granen. För sen kommer ju den andra hunden i familjen och två stycken som säkert gillar att dansa runt granen kan nog festa på tålamodet. Tycker bestämt att det räcker  att vi haft en hund som plundrat julgranen och ätit upp halmbocken eller åtminstone bitit sönder den så parkettgolvet var täckt med halm (Stor bock) och franskaramellrarna var ett minne blott.
Nej jag tar julen med godan ro och nu behöver jag kanske inte ens hämta granen. Vilken tur man kan ha. Jaja nu har jag faktiskt handlat alla julklappar och skrivit rimmen till dessa, julpyntat och städat så jag har inte enbart varit lat. Eller är jag bara smart??

Istället för all hets kring julestök så hängde e jag med brorsan på ett träningspass. Det finns en konstsnöslinga på 800 meter på skidstadion och där körde vi en timme i lugn fart. Hela 15 km fick vi ihop men då började det bli tröttsamt för huvudet att snurra runt varv på varv. Blev mest stakning men på skateskidorna. Fortfarande träningsvärk sen i torsdags, men var ganska okej ändå.

Snart är det middag och gissa vem som fixar den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar