Gryning

Gryning

tisdag 21 maj 2013

Blodomloppet för kroppens ALLA muskler

En jobbhelg är över, en förvånansvärt lugn sådan, vilket är ovanligt när jag jobbar. Tycker att det för det mesta brukar vara överbelagt då, men inte nu alltså. Skönt, att hinna ha ordentlig tid för alla.

Men man är ändå ganska trött efter fyra arbetspass och särskilt när jag har svårt att somna efter kvällspassen  som slutar 22.00 och så börjar jag 7 nästa dag. Fredagsnatten fick jag ihop 3 timmars sömn och söndagnatten blev det 5h, så det innebär att en natts sömn försvunnit. Så det brukar vara skönt att åka hem efter dessa helger och vila, men i dag var det det att styra färden mot Borlänge och Blodomloppet me jobbkollegorna. Det var väldigt nära att jag följ mina bens vilja att svänga höger i rondellen mot hemmet istället för vänster mot Borlänge kan jag säga. Men mina kollegor är så trevliga och Blodomloppet är så kul att genomföra tillsammans med dem och nästan 9000 andra deltagare så jag valde det.

Jag är friskvårdsinspiratör på jobbet och vårsäsongen ppå jobbet har vi kört en stegtävling som uppladdning inför kvällens händelse. Dessutom kör vi Klassikern på jobbet. Man väljer om man kör den långa, halv eller tjejklassikern där man kan dela sträckorna på flera tillfällen. Ska man köra Vasaloppet så kan man dela upp dessa nio mil på flera tillfällen alltså. Ett sätt att få oss att röra oss lite mer. Jag vill påstå att ju bättre tränad du är desto bättre orkar du jobbet, dessutom stärks immunförsvaret.

I Borlänge var det sommarvärme och man kunde springa i kortisar och linne, sju tappra deltagare var vi som försvarade 61:ans avdelning. Sprang eller gick gjorde vi och i mål  kom vi alla och därefter väntade två stora kassar med lite olika matvaror som vi åt. Vi dukade upp på filtar och satt i gräset och njöt av kalkon och potatissallad smörgåsar och DAJMBULLAR som alla gillade.
 Helt plötsligt låg den ende manlige deltagaren vårt sällskap på rygg med benet uppträckt i luften, han hade fått kramp. Stackars T. En stund senare var det lilla Kattis som låg på samma sätt. Så kan det gå, men vi andra skrattade gott. En härlig kväll med mycket värme och skratt. Det är såna tillfällen som stärker lagkänsla och arbetsglädjen och oavsett vad vi gör, bara vi gör något tillsammans, det kallar jag FRISKVÅRD.

Tävlingen, hur den gick? Ja med en uppladdning med över fem mils cykling i benen och de stela ben jag började med så är jag glad att ta mig runt på den tid jag gjorde 51.55. Hade som målsättning att bara springa lugnt och det kändes som det gick väldigt sakta hela tiden. Tänkte att jag ökar de sista två kilometrarna och det gick riktigt bra i några hundra meter då jag fick världens magknip. Åh herregud vad gör man i ett bostadsområde om du behöver akut söka upp en toa??
Åh nej!!! Det var inte kul att springa o knipa i 1,5 km och den sträckan gick väldigt sakta, energin fick liksom gå till knipning istället för till springning. Men jag kom i mål och en BAJAMAJA söktes upp.
Alla muskler behöver ju träna så det var kanske positivt iallafall så :D

Tack för i kväll fina kollegor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar