Gryning

Gryning

onsdag 8 maj 2013

En dag i stan

En hel dag i stan, det är sannerligen inte var dag det sker. Dessutom i STAN, stan i Jämtland det är Östersund det. Vet ingen som bor i Jämtland som säger att de ska till Östersund, utan här säger man att man ska till stan. Skulle jag säga det i Dalarna, ja då vet de inte vilken stad man menar. Men här är det alltså stan som gäller.
Stan är dessutom trevlig, idag mycket varm, lite blåsig, men det är det alltid här. Cyklade ner till stan men parkerade vid begravningsbyrån så jag skulle hitta den igen. Begravningsbyrån vid Södra skolan alltså, bara så ni vet. Sen blev det ett flanerande och besök i massor av butiker. Var så fikasugen, men då jag redan 11.30 hade en lunch inplanerad så fick det vara.
I dag var en sådan dag när jag inte var så köpsugen, kollade mest, provade lite och ratade det mesta. skönt för plånboken :)
Kl. 11.00 gick jag mot lasarettet, visste inte riktigt hur långt det tog att gå dit, så det blev lite extra promenad mot Jamtli och Landsarkivet samt kyrkan nere vid vattnet. Tänk att en kyrkogård är så rofylld.
Kl. 11.30 går jag till entrén på lasarettet och möter min fina vän från förr, Maria. När jag messade henne att jag skulle till stan och beslöt att ses undrade hon om hon skulle ha en ros i munnen så jag kände igen henne. Haha hon är rolig hon min lilla Dordi Maria. Det är 20 år sen vi sågs sist i Storvallen, men vadå det kändes som igår och lik sig var hon. Vi käkade i personalmatsalen på lasarettet, en fin och mysig matsal, mycket lugnare än vår i Mora. Tiden gick snabbt, ändå satt vi i nästan 2,5 timme innan hon fick lov att gå och jobba igen. Det ska verkligen inte gå 20 år tills nästa gång vi ses. Tack för en härlig lunch!!
Fortsatte sedan mitt flanerande på stan, tog en fika, jag som alltid brukar fika på Wedemarks, men nu blev det kaffe och prinsessbakelse på Thörners i stället.
Nu blir det hemmabakad pizza , sonen är kock, jag bloggar och dricker en Stella Artois, svärdottern har just kommit hem från jobbet och 8 mils cykling. Undrar vem som är mest galen i vår familj??
23 grader varmt och sol, semester, pizza och öl, kan det bli bättre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar