Gryning

Gryning

söndag 5 maj 2013

En effektiv solig söndag.

Idag har det varit en riktig röjardag, först inomhus med klädtvätt och städning och sedan utomhus.
När solen och värmen kommer då är det jättesvårt att vara inomhus. Det går bara inte, jag måste ut och nu ska ju allt som varit gömt under det vita snötäcke städas upp.

Rabatter ska rensas på gamla nedvissnade perenner så nya får komma spirande. Grönsakslandet ska sås igen och eventuellt ska ett nytt grävas längre upp på gården bredvid härbret. Har ett stort stenparti där mossa och en stor kryptall tagit över en hel del, för att inte tala om ormbunkarna i den.
I år ska den grävas upp och planteras om med det som räddas kan och kanske någon ny växt.
 Tänker även flytta några humleplantor till framsidan av härbret som får slingra sig uppför. Det skulle gå att göra mycket i trädgården men jag vill ha en lättskött så jag kan njuta och må bra.


De tidigare inhandlade penséerna är nu planterade i krukor och en har mamma fått till sin grav. Hon tyckte väldigt mycket om blommor och var alltid noga med att det skulle vara fint på mormor och morfars grav och den skötte hon jämt. Mamma gjorde skillnad i alla lägen och hon är saknad av oss alla.

Efter 5-6 timmars trädgårdsarbete avslutade jag dagen med en cykeltur på 47 km på 1 timme och 55 minuter. Är fortfarande ovan att cykla och jag säger som Dag-Otto:
" Det gö ont i umpan"
 
Växlarna på cykeln har jag fortfarande inte fått till. Måste bli bättre på at serva cykeln, men att cykla på lätta växlar gör att jag får en hålla en högre kadens. Vem vet kanske jag blir snabbare??
Stenpartiet med jordkällaren i bakgrunden

                                                     
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar